Vilniaus universiteto (VU) mokslininkai apdovanoti Europos palydovinės navigacijos idėjų konkurse „Galileo Masters“ už technologiją, leidžiančią į mažą bepilotį orlaivį įdiegti pakankamai didelį radarą ir taip smarkiai sumažinti operacijų sąnaudas, rašoma VU pranešime žiniasklaidai.
VU mokslininkai apdovanoti Europos palydovinės navigacijos idėjų konkurse „Galileo Masters“ / VU nuotr.
VU Fizikos fakulteto Taikomosios elektrodinamikos ir telekomunikacijų instituto mokslininkai dr. Saulius Rudys, Andrius Laučys ir dr. Domantas Bručas, kurie dirbo kartu su Šarūnu Budrevičiumi ir Martynu Butkumi, apdovanoti Europos Sąjungos kosmoso programos agentūros įsteigtu 10 tūkst. eurų prizu.
Komanda taip pat apdovanota „Galileo Incubation Programme“ prizų paketu, kurio vertė siekia 62 tūkst. eurų.
Dr. S. Rudys teigia, kad jo komanda rado būdą, kaip didžiausią radaro elementą – anteną – įdiegti į orlaivio sparną.
„Paprastai radarai sukasi ratu, bet mūsų radaras nesisuka. Jei suktųsi, jam reikėtų papildomo kiauto, kuris sumažintų oro pasipriešinimą, taip pat sukimo mechanizmo, papildomo elektrinio motoro ir kitų mechanizmų. Užuot sukę radarą, sukame patį lėktuvą. Lėktuvo krypties keitimas prilygsta radaro antenos sukimuisi. Be to, naudodami originalų metodą, skrisdami vingiais, galime nustatyti ir aukštį, kuriame yra „taikinys“, – pasakoja dr. S. Rudys.
VU mokslininkų technologija padeda smarkiai sumažinti orlaivių operacijų sąnaudas.
„Radaro skiriamoji geba priklauso nuo antenos pločio. Mūsų antenos plotis yra 2 metrai, ji telpa į lėktuvėlį, sveriantį per 20 kilogramų. Tokio lėktuvėlio operacijų veikimo sąnaudos bus dešimtimis kartų mažesnės nei didelio bepiločio orlaivio“, – aiškina dr. S. Rudys.
Anot mokslininko, technologiją galima pritaikyti saugant jūros sienas, pasitelkti kaip antipiratinę priemonę.
Pernai šiame konkurse dr. S. Rudys ir kolegos laimėjo Vokietijos aviacijos ir kosmoso centro (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR) prizą už idėją, padedančią neutralizuoti priešiškų bepiločių orlaivių palydovines navigacijos sistemas (GNSS) nespinduliuojant GNSS dažniais ir leidžiančią padidinti oro erdvės saugumą, o svarbiausia – geriau apsaugoti ypatingos svarbos infrastruktūrą. Abi, šiemet ir pernai konkurse laimėjusios idėjos yra vystomos vykdant sumaniosios specializacijos LMT projektą.