Automobiliai amžinai netarnauja ir elektromobiliai nebus išimtis. Įprastų automobilių su vidaus degimo varikliais perdirbimas yra gerai apgalvota ir per dešimtmečius išvystyta sistema. O kaip perdirbsime elektromobilių baterijas? Dabar tai – sudėtingas, brangus ir neefektyvus procesas, bet mokslininkai sugalvojo kaip jį pagerinti – tereikia vandens.
© Argonne National Laboratory
Mičigano technologijų universiteto mokslininkai šios idėjos nesugalvojo. Jie prisiminė, kad naudingų metalų atskyrimas yra reikalingas ne tik baterijų perdirbime, bet ir kalnakasyboje. Kaip iš sutraiškytų dulkių ištraukti vertingus metalus? Dažnai naudojamos įvairios plovimo technikos.
Smulki medžiaga patalpinama į vadinamąjį plūduriavimo rezervuarą. Kai kurios dalelės, vaizdžiai tariant, mėgsta vandenį, jį sugeria ir nuskęsta. Kitos vandens nekenčia, jį atstumia ir lieka plūduriuoti ant įsitempusio vandens. Taip iš tikrųjų galima atskirti skirtingas medžiagas ir tai jau yra daroma.
Tiesa, pritaikyti šį metodą ličio jonų baterijų perdirbimui nėra taip paprasta, nes dauguma vertingų medžiagų nuskęstų ir nebūtų atskirtos. Nebent būtų naudojamas ne grynas vanduo, o kitas skystis.
Mokslininkai chemiškai apdorojo vandenį taip, kad ličio-nikelio-mangano-kobalto oksido (NMC111) dulkės liktų plūduriuoti, o ličio-mangano oksidas (LMO) nuskęstų. Tai leidžia atskirti vertingus metalus ir paruošti juos perdirbimui. Šiam procesui nereikia pavojingų chemikalų ar labai brangios įrangos. Tiesą sakant, tai leistų atpiginti ličio jonų baterijų perdirbimą.
Nors šis metodas atrodo paprastas, naudojamas skystis turi būti labai tikslus. Tai leidžia pasiekti 95 % atskirtų medžiagų grynumą. Tai, žinoma, padeda vėl panaudoti perdirbtas medžiagas.