Kai jūsų automobilio ratai su didele jėga trenkiasi į aštrios kelio duobės kraštą, jūs bent jau mintyse imate keikti miesto ar šalies valdžią. Tačiau kada nors su duobėmis galėsite padėti kovoti ne tik siųsdami prakeiksmus, bet ir naudodami specialią programėlę. Bent jau taip mano Birmingemo universiteto mokslininkai.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Kelių būklė dabar yra vertinama iš akies. Skamba galbūt keistai, tačiau priimant sprendimus dėl kelių remonto, dažnai vykdoma tik tokia analizė – specialistai važinėja keliais ir lygina jų būklę. Būtų gerai, jei tą būklę būtų galima išmatuoti pasitelkiant didesnį duomenų kiekį, tiesa? Tuomet daugiau lėšų būtų galima skirti tiems keliams, kurie vairuotojams kelia daugiau nepatogumų.
Birmingemo universiteto mokslininkai mano, kad kada nors prie tokio duomenų rinkimo galės prisidėti ir bet kuris vairuotojas. Tiksliau – jo išmanusis telefonas. Šie prietaisai dabar yra labai populiarūs ir net pigiausi išmanieji telefonai turi labai tikslius akselerometrus. Šie maži jutikliai, kurie įprastai padeda skaičiuoti žingsnius ar suprasti, kai telefonas yra kratomas, matuoja pagreitį. Taigi, jie gali pakankamai tiksliai nustatyti, kai automobilis, kuriame yra telefonas, važiuoja nelygiu paviršiumi.
Tai, beje, kai kurie vairuotojai jau yra pastebėję – kai kurie keliai yra tokie nelygūs, kad žingsnius skaičiuojančios programėlės ima galvoti, kad naudotojas intensyviai vaikšto.
Telefonai turi ir integruotą GPS. Taigi, pigi programėlė galėtų ne tik fiksuoti kelio grubumą, bet ir pažymėti didžiausias problemas žemėlapyje, kurį po to galėtų analizuoti kelius prižiūrinčios institucijos. Ne visi duomenys būtų tikslūs, tačiau jei į tai būtų įtraukta daugiau vairuotojų, gautas paveikslas būtų pakankamai aiškus.
Šią idėją galima ir dar labiau išplėsti. Tokia programėlė galėtų perspėti kitus vairuotojus apie artėjantį blogos dangos ruožą. Tai ypač praverstų planuojant keliones.
Toks kelių dangos būklės matavimas būtų ne tik tikslesnis, bet ir žymiai pigesnis bei draugiškesnis aplinkai. Pavyzdžiui, JAV kelio šiurkštumo matavimai kainuoja nuo 1,4 iki 6,2 dolerių už kilometrą. Be to, vietose, kuriose vis dar pasitaiko šaltų žiemų, duobės pavasarį atsiranda pakankamai greitai ir kelius prižiūrinčių organizacijų yra aptinkamos ne iš karto.
Specializuotos programėlės, įdarbinančios išmaniųjų telefonų jutiklius, ypač praverstų tiriant nuošalesnius kelius. Surinktus duomenis būtų galima analizuoti pasitelkiant dirbtinio intelekto sprendimus. O rezultatas padėtų priimti sprendimus bei informuoti eismo dalyvius. Tiesa, mokslininkai negali pasakyti, kada tokios programėlės galėtų būti pradėtos naudoti ir ar vairuotojai jas noriai instaliuotų į savo telefonus.