Jungtinė Škotijos, Portugalijos, Vengrijos ir Vokietijos mokslininkų komanda ką tik pasiekė svarbų žingsnį kelyje link švaraus vandenilio.
Elektromobiliams, aišku, priklauso asmeninio transporto ateitis. Tačiau neįmanoma pabėgti nuo fakto, kad bent jau kol kas vienu įkrovimu jie įveikia nepakankamą atstumą. Mūsų šalyje tai nėra labai didelė problema, o ir šiaip dauguma elektromobilių toli nuo miesto nevažiuoja, bet norint elektromobilius paversti tikromis universaliomis transporto priemonėmis, reikėtų tą įveikiamą atstumą ilginti.
Tuo tarpu vandenilio kuro elementus turintys automobiliai elektrą sau pasigamina patys ir į aplinką išskiria tik labai švarių vandens garų. Vandeniliu jie gali pasipildyti per maždaug tiek pat laiko, kiek trunka papildyti benzininio automobilio baką. Aišku, jie turi savų trūkumų – kol kas vandeniliniai automobiliai yra labai brangūs. Tačiau manoma, kad ateityje ir jie gali būti labai svarbūs. Bet ar bus švarūs?
Vandenilio mums netrūksta, bet gryno jo niekur nesurasi. Taigi, vandenilį tenka pasigaminti. Vienas iš būdų, kaip tai padaryti – vandens elektrolizė. Paprastai tariant, elektros srovė padeda perskelti vandens atomus, išskiriant vandenilį ir deguonį. Problema ta, kad šis procesas labai neefektyvus. Daug naudingiau ta pačia energija įkrauti automobilių baterijas. Tačiau ne viskas taip paprasta.
Žmonija kasdien iššvaisto labai daug energijos. Tai – atsinaujinančios energetikos žaizda. Jei kada susimąstėte, kodėl vėjo ar saulės pagaminama elektra yra tokia brangi, tai štai yra viena iš priežasčių – nes gamta nesirūpina mūsų energijos poreikiais. Kai mums labiausiai reikia energijos, saulė nešviečia, nes yra vakaras. O vėjas stipriausiai pučia, kai visi miega. Ta energija dabar yra iššvaistoma ir mokslininkai suka galvas, kaip tai išspręsti. Baterijos yra brangios, plytų bokštai yra keisti, o vandenilis – pažįstamas ir panaudojamas.
Panaudoti energiją, kuri kitaip būtų iššvaistyta, žinoma, gerai. Bet ją naudoti neefektyviems procesams yra dar didesnis švaistymas. Dabar mokslininkai sugalvojo kaip stipriai pagerinti vandens elektrolizę. Jie sukūrė elektros impulsų sistemą leidžiamą per kelių sluoksnių katalizatorių. Impulsinė elektrolizė ir tas naujoviškas katalizatorius beveik padvigubino išgaunamo vandenilio kiekį.
Tas vandenilis išsprendžia dvi problemas vienu metu – ir leidžia išsaugoti iššvaistomą atsinaujinančių šaltinių energiją, ir parūpina pigesnio kuro vandeniliniais kuro elementais varomiems automobiliams. Ir nemanykite, kad šios pastangos yra neprasmingos. Štai „Hyundai“ šiuo metu į vandenilines transporto priemones investuoja labai daug, o ir „Toyota“ bei „Honda“ į šią sritį deda didžiules pastangas.
Mokslininkai kol kas savo metodo pritaikyti neketina. Pirmiau jie nori sukurti dirbtinio intelekto sistemą, kuri dar labiau optimizuos vandenilio gamybos procesą.