Savarankiškai funkcionuojančių automobilių moralės klausimai, tokie kaip, ar autonominis automobilis turėtų užmušti savo keleivius norėdamas išvengti didesnės nelaimės, kelia daugybę kontroversiškų diskusijų bei stokoja faktų rasti teisingiausią atsakymą.
„IFL Sciene“ publikacijoje autorius Jonathan O’Callaghan rašo: „Įsivaizduokite tokį scenarijų: jūs esate robotiniame automobilyje ir, padarius posūkį, atsiduriate neišvengiamo susidūrimo su dešimties žmonių grupe padėtyje, o aplink jus vien sienos. Ką turėtų daryti automobilis? Ar autonominė mašina turėtų pasukti į šoną ir, ko gero, jus sužeisti ar užmušti, kad išvengtų didelės grupės žmonių sužalojimo? Ar visgi turėtų nesukti į šoną, stengtis sustoti, konkrečiai žinant, jog to padaryti nepavyks, ir apsaugoti savo keleivį, nepaisant grupės dešimties žmonių?“
Šią moralinę ir etinę dilemą mokslininkai nagrinėja naujame tyrime (vadovas Jean-Francois Bonnefon) publikuotame „Arxiv“. Autorių teigimu, tokie atsitikimai bus neišvengiami didėjant savarankiškai važiuojančių automobilių integracijai į visuomenę, ir kaip šie automobiliai bus užprogramuoti elgtis tokiose situacijose – nulems žmonių požiūrį į jų populiarėjimą.
„Apibrėžti algoritmus, kurie padės autonominėms transporto priemonėms spręsti tokias moralines dilemas yra neįtikėtinas iššūkis“, – rašo autoriai ir priduria, kad: „Mes teigiame, kad siekiant, jog šie tikslai būtų pasiekti, gamintojai ir įstatymų „įgalintojai“ turi bendradarbiauti su psichologais, kurie padėtų pritaikyti eksperimentinius etikos metodus situacijose, susijusiose su autonominiais automobiliais ir neišvengiama žala jų naudojime.“
Analizuodami jautrią temą, tyrėjai apklausė kelis šimtus žmonių internetinėje apklausoje. Pateikti klausimai apėmė moralinius autonominių automobilių elgesio aspektus. Rezultatai pernelyg nenustebino. Paklausti ar savaeigis automobilis turėtų nužudyti savo keleivį dėl didesnės nelaimės išvengimo apklausos dalyviai teigė, kad taip. Atsakymas pasikeitė į neigiamą tuomet, kai situacijos scenarijus pavertė apklausiamuosius vairuotojais pasmerktais žūti.
Tyrimo, vadovaujamo Jean-Francois Bonnefon, kūrėjai svarsto ir kitą įmanomą ateities „scenarijų“. Kas jeigu autonominių automobilių šeimininkai turėtų galimybę nustatyti „moralės lygį“? T. y. vairuotojas pats galėtų pasirinkti kas tokioje situacijoje turėtų žūtį – jis ar grupė žmonių. Tokiu atveju už padarinius atsakytų automobilio šeimininkas, pasirinkęs tam tikrą moralės lygį.
Tyrėjų teigimu, autonominių automobilių etiniai ir moraliniai aspektai yra sunkiausias šiandienos iššūkis dirbtinio intelekto sferoje, ir iki tol, kol bus priimti galutiniai sprendimai praeis daug laiko.