Ar niekada nepaklausėte savęs sėdėdami lėktuve, kodėl lėktuvo langai ovalūs, o ne keturkampi? Gal tai oro linijų sprendimas? O gal taip yra dėl kokios nors rimtos priežasties?
Visų pirma, ne visada jie buvo apvalūs: tik pradėjus vystytis aviacijai, lėktuvų langai buvo kampuoti – panašūs į įprastus namuose esančius langus. Tobulinant lėktuvų gamybos pramonę, technologijos taip pat tobulėjo, taigi lėktuvais imta skraidyti aukščiau. Tai nutiko sugalvojus, kaip išvengti turbulencijos žemesnėse atmosferos dalyse ir kaip sumažinti trintį bei degalų sunaudojimą.
Dabar lėktuvų kabinos išlaiko tą oro spaudimo lygį, kuris leidžia oro linijų klientams jaustis saugiai keliaujant aukštesniuose atmosferos sluoksniuose. Visų lėktuvų kabinos yra cilindro formos, nes ji geriausiai gali atlaikyti slėgio skirtumus, atsirandančius lėktuvo viduje ir išorėje, slėgio augimą, kuris patiriamas lėktuvui kylant aukštai į orą. Tuo metu visas lėktuvas nežymiai keičia savo formą. Šioje situacijoje lėktuvo saugumas priklauso nuo jo langų formos.
Ovalios formos langai gerai atlaiko spaudimą, nes paskirsto įtampą ir yra subalansuoti atlaikyti nežymius lėktuvo karkaso pokyčius. Jei langai būtų kampuoti, didesnis spaudimas iškart sudaužytų stiklą dėl spaudimo į jo kampus.
Tam, kad būtų suprasta, jog keturkampiai langai lėktuvams netinka, reikėjo dviejų lėktuvų katastrofų. Tada šį klausimą ėmėsi nagrinėti mokslininkai, o lygiagrečiai ir inžinieriai suprato, kad lėktuvų avarijas sukėlė keturkampiai jų langai. Nuo to laiko visi ateities lėktuvai, siekiant struktūrinio vientisumo, buvo sukurti su apvaliais langais. Toks pat principas taikomas ir gaminant krovinių bei keleivių salonų duris. Jo laikomasi statant laivus ir netgi erdvėlaivius. Daugiau apie tai galima sužinoti „Real Engineering“ sukurtame vaizdo siužete.