Gegužės 14–15 d. Armėnijos sostinėje Jerevane vykusiame Europos aukštojo mokslo erdvės (EHEA) Ministrų susitikime ir ketvirtajame Bolonijos proceso politikos forume priimtas Jerevano komunikatas, kuriuo ministrai sutarė dėl aukštojo mokslo prioritetų, iki 2018 m. Jerevano komunikate numatyti valstybių dalyvaujančių Bolonijos procese, tarp jų ir Lietuvos, įsipareigojimai aukštojo mokslo srityje.
Reikėtų pastebėti, kad praėjus daugiau nei 15-ai metų po 1999 m. pasirašytos Bolonijos deklaracijos, kurioje buvo įvirtinti tokie siekiai kaip: aukšto lygio išsilavinimo užtikrinimas Europoje, švietimo sistemos konkurencingumo ir patrauklumo skatinimas, aukštos kvalifikacijos specialistų rengimas Europos darbo rinkai, aukštojo mokslo sistemos skaidrumo ir lankstumo didinimas ir kt., didžiąją dalį tikslų vis dar siekiama įgyvendinti. Galima pasidžiaugti, kad Ministrai svarbiausiais prioritetais laiko: į studentą orientuotą mokymąsi, socialinę aukštojo mokslo dimensiją, didesnę akademinę laisvę bei geresnį aukštojo mokslo prieinamumą. Taip pat ministrai įsipareigojo studentų atstovus pripažinti visateisiais partneriais priimant su aukštuoju mokslu susijusius sprendimus ir siekiant aukštojo mokslo kokybės gerėjimo.
Studentų atstovai pabrėžia, kad norint vykdyti šį tarptautinį susitarimą Lietuvoje būtina didinti finansavimą aukštajam mokslui. Pasak Studentų sąjungos prezidento Pauliaus Baltoko, Lietuvoje švietimas tik deklaruojamas kaip prioritetinė sritis, tačiau atėjus biudžeto skirstymo metui jau daugelį metų atsiranda svarbesnių sričių, o aukštojo mokslo bendruomenei nelieka nieko kito kaip tarpusavyje plėšytis dėl didesnės eilutės lėšų skirstymo lentelėje, esant tokiai situacijai nei apie mokslo kokybę, nei apie lankstumą ar pritaikymą prie studento poreikių kalbėti negalime.
„Komunikatas patvirtina, kad studentų įtraukimas ir akademinė laisvė yra pagrindiniai ir kertiniai aukštojo mokslo principai. Turime jais sekti. Privalome siekti, jog šios vertybės būtų ne tik deklaratyvios, tačiau ir realiai veikiančios Lietuvos aukštosiose mokyklose ir visoje aukštojo mokslo sistemoje“, – sako P. Baltokas.
Lietuvos studentų sąjunga džiaugiasi, kad ministrų komunikate numatyta skirti daugiau dėmesio į studentą orientuotam mokymuisi. Komunikate teigiama, kad „mokymosi ir mokymo kokybės gerinimas pagrindinė EHEA misija“, o ministrai įsipareigoja skatinti institucijas diegti inovacijomis ir naujomis technologijomis paremtą dėstymo procesą bei pedagoginių kompetencijų, orientuotų į studento kūrybiškumo, inovatyvumo ir verslumo kėlimą. Ministrų komunikate taip pat pabrėžiama mokymosi rezultatų, studentų darbo krūvio, studijų programų lankstumo bei tinkamų dėstymo ir studentų vertinimo metodų svarba. Anot ministrų, „tai yra esminė sąlyga siekiant kokybiško mokymo“.
Ministrų komunikate akcentuojama greitesnės absolventų integravimosi į darbo rinką svarba. „Turi būti užtikrinta, kad kiekvienoje studijų pakopoje studentai įgytų kompetencijas reikalingas integravimuisi į darbo rinką. Bus palaikomos institucijos, kurios dės pastangas siekti šio tikslo stiprindamos dialogą su verslo sektoriumi, ieškodamos tinkamo teorinių ir praktinių dalykų derinimo modelio bei stebėdamos absolventų karjerą“, – deklaruojama ministrų komunikate.
„Europos ministrų supratimas apie darbo rinką šiek tiek skiriasi nuo mūsų šalyje vyraujančių nuomonių. Komunikatas savo tekste koduoja esmines minkštąsias kompetencijas, tokias kaip komunikacijos įgūdžiai, gebėjimas rinkti ir analizuoti informaciją ir pan., kurios pagelbėtų studentams ne tik greitai įsitvirtinti darbo rinkoje, tačiau ir laisviau joje judėti bei turėti didesnes karjeros galimybes. Tuo tarpu Lietuvoje mes ketiname eiti greitu, labai siaurų sričių specialistų parengimo keliu, o tai prieštarauja tiek aukštojo mokslo logikai, tiek, kaip matome, vyrausiančioms tendencijoms Europos aukštojo mokslo erdvėje“, – teigia P. Baltokas.
P. Baltoko teigimu, Europoje vis daugiau kalbama ir akcentuojama lanksčių, prie individualių studento poreikių pritaikytų studijų svarba. Vis dėlto, Lietuvos aukštosioms mokykloms iki iš tiesų lanksčių studijų dar toli.
EHEA Ministrai teigia, kad aukštasis mokslas turi būti labiau prieinamas, o aukštojo mokslo politiką formuojančios institucijos turėtų labiau skatinti mokymosi visą gyvenimą procesus bei takoskyros tarp skirtingų išsilavinimo sektorių mažinimą. Taip pat Jerevano komunikatu EHEA priklausančios valstybės įsipareigojo siekti trumpojo ciklo studijų atsiradimo, pirmosios studijų pakopos (bakalauro arba profesinio bakalauro) absolventų kompetencijų atitinkančių darbo rinkos poreikius užtikrinimo, neformaliu būdu įgytų kompetencijų pripažinimo bei įskaitymo tobulinimo ir aukštųjų mokyklų skatinimo pripažinti neformalias kompetencijas.
2015 m. gegužės mėn. Europos aukštojo mokslo erdvės Ministrų konferencija yra devintasis EHEA ministrų susitikimas. Jame dalyvavo ir Lietuvos delegacija, kurią sudarė LR Švietimo ir mokslo ministerijos, aukštųjų mokyklų bei studentų atstovai. Kitas ministrų susitikimas vyks 2018 m. Prancūzijoje.