Ar tai būtų beždžionės, meškos ar pingvinai, gyvūnai negali atsiplėšti nuo jutiklinių ekranų. Atlikti tyrimai atskleidžia intriguojamų dalykų apie gyvūnų elgesį.
Esme, Molly, Quinn, ir Emily gyvena kartu Austrijoje. Jų mėgstamiausi maisto produktai yra grybai, saldieji kukurūzai ir braškės, o jų pomėgis – žaisti žaidimus savo planšetiniuose kompiuteriuose. Šie keturi žaidėjai – ne žmonės. Jie – raudonkojai vėžliai, gyvenantys Vienos universiteto Kognityvinių biologijos katedroje.
Tyrinėtoja Julija Mueller-Paula su kolegomis norėjo išsiaiškinti, ar ropliai galėtų išmokti užbaigti erdvinio mąstymo testą. Tai jie atliko kompiuteriu su jutikliniu ekranu testą. Per pusę laiko visi vėžliai savo nosimi turėjo paliesti mėlyną apskritimą dešinėje ekrano pusėje, o ne kairėje. Kitą pusę laiko jie turėjo rinktis kairiosios pusės apskritimą, ne dešiniosios. Pasirinkusieji „teisingą“ apskritimą buvo vaišinami maistu.
Visi keturi vėžliai žinojo, kaip naudoti jutikliniais ekranais dar prieš eksperimentą. Tačiau tik du iš jų, Esme ir Quinn, iš tikrųjų suprato, kaip juos naudoti ir taip gauti savo užkandžius. Mueller-Paula negali pasakyti, kodėl Molly ir Emily nesugebėjo išspręsti galvosūkio, juolab kad „iki šio etapo juos lydėjo sėkmė kaip ir Esme ir Quinn“. Tyrimas atskleidė roplių erdvinio mąstymo įdomybes ir, svarbiausia, jutiklinės technologijos padeda tyrinėjant gyvūnų protą.
Trys Alabamos (JAV) zoologijos sodo juodieji lokiai Brutus, Dusty ir Bella buvo mokomi jutikliniu ekranu, specialiai sukurtu atlaikyti stiprius šių gyvūnų smūgius. Kai lokys paliesdavo tinkamą ekrano vietą, buvo apdovanojami muzika ir užkandžiais. Tyrimas su lokiais patvirtino idėją, kad skaitmeninis pažinimas nepriklauso nuo socialinio gyvenimo ir, kaip ir tyrime su vėžliais, pabrėžė jutiklinio ekrano svarbumą mokslininkų darbe.
2012 metais Helen Boostrom naudojo „iPad“ tyrinėdama 6 orangutangų ir 10 šimpanzių gyvenimą Houstono zoologijos sode. Ji pastebėjo, kad beždžionės lengvai priėmė ryškiai apšviestus prietaisus. Beždžionės pamėgo programėles su ryškiomis spalvomis ir su melodijomis.
Suaugusios moteriškos lyties beždžionės jutikliniais ekranais rodė didesnį susidomėjimą nei vyriškos lyties beždžionės ir kompiuteriniais įrankiais naudojosi geriau bei drąsiau. Abiejų lyčių beždžionės-paaugliai įrenginius priėmė panašiai vienodai. „Svarbiausia, kad „iPad“ ir kitus prietaisus galima užprogramuoti pagal atskirus beždžionių poreikius“, – sako Boostrom.
Su „iPad“ puikiai tvarkosi ir pingvinai. Du jauni „vyrukai“ pingvinai Jeremy ir Newsome susižavėjo kompiuteriniais žaidimais. Jie žaidė „Žaidimą katėms“. Stebėdami virtualios pelės lakstymą ekrane jie ne kartą bandė snapu ją pagriebti. Pingvinai žaisdami surinko 1600 taškų.
Faktai apie jutiklinių ekranų poveikį gyvūnams gana intriguojantys. Kaip ir tarp žmonių – kompiuterinės technologijos labiau vilioja jaunus, dar nesuaugusius gyvūnus. Jie, kaip vaikai, mėgsta žaisti ir liesti ekraną. Galbūt juos traukia spalvos ir muzika, o gal jų jutimo ir suvokimo sistemos lengviau priima ir apdoroja informaciją. Aišku viena: kiekvienas nori bent kartą gyvenimą pažaisti kompiuterinius žaidimus.