Kosminiai aparatai dešimtmečius varomi hidrazinu – efektyviu, bet aplinkai itin kenksmingu raketiniu kuru, kurį siekiama pakeisti kur kas ekologiškesne chemine medžiaga. Dabar NASA atstovai pranešė, kad jiems pavyko atlikti pirmąjį ir svarbiausią naujojo kuro bandymą, praneša SpaceNews.com.
NASA mokslininkai, atliekantys su naujuoju ekologišku kuru susijusius inžinerinius ir saugos tyrimus, sėkmingai baigė pirmąjį bandymų etapą, kurio metu buvo atliekamas vadinamasis variklio pulsavimo testas (angl. Thruster pulsing test). Sėkminga jo pabaiga atvėrė kelią raketos, varomos naujuoju kuru, bandomajam skrydžiui, kuris turėtų įvykti 2015 metais.
Mokslininkai kartu su inžinieriais iš aeronautikos bendrovių „Ball Aerospace“ ir „Aerojet Rocketdyne“ jau kuris laikas dirba siekdami sukurti tokią varytuvų sistemą, kuri atlaikytų beveik 50 % galingesnio ekologiško kuro išskiriamą šilumos kiekį, mat dabartinių NASA kosminių aparatų varikliai dėl tokio karščio negalėtų deramai veikti.
Nepaisant savo privalumų, šiuo metu raketų kurui naudojamas hidrazinas turi nemažai trūkumų: ši medžiaga yra itin nuodinga ir gali sukelti akių, odos, kvėpavimo takų bei virškinamojo trakto nudegimus, pažeisti kitus kūno organus, net sukelti vėžį. Medžiaga toksiška gamtoje gyvenantiems gyvūnams, augalams ir kenkia atmosferai. Dėl didelio degumo hidraziną sudėtinga transportuoti – jį gabenantys žmonės turi dėvėti guminius kostiumus.
Tuo tarpu naujasis raketinis kuras – viena iš joninio skysčio atmainų, vadinamų AF-M315E – yra laikomas stikliniuose induose ir, pasak jį išradusio mokslininko Tomo Hawkinso iš JAV Karinių oro pajėgų Raketinio kuro padalinio, žmogui kenkia mažiau nei kofeinas. Palyginti su hidrazinu, joninis skystis greičiau garuoja, o dega kur kas aukštesnėje temperatūroje. Dėl šių ypatybių naujasis kuras yra stabilesnis ir mažiau degus. Be to, degdamas joninis skystis į aplinką išskiria tik anglies dvideginį, vandens garus ir vandenilį.
Pasak įmonės „Ball Aerospace“ atstovų, mokslininkai ir inžinieriai naują raketinį kurą išbandė naudodamiesi 22 niutonų (apie 2,3 kilogramų) jėgos raketiniu varikliu, kuris be pertraukos veikė 11 valandų. Planuojamame 2015 metų bandomajame skrydyje šis agregatas veiks kartu su kitais keturiais, kiek mažesnės, 1 niutono jėgos, varikliais, skirtais įvairiems manevrams atlikti.
NASA misijos, kuria siekiama išbandyti ekologišką kurą ir sukurti specialiai jam skirtus variklius, biudžetas siekia 42,3 mln. JAV dolerių.