Peru archeologai ruošiasi paleisti automatiškai valdomą lėktuvą, galintį paspartinti duomenų rinkimą istorinėse vietose, rašo BBC.
Paprastai „kartografavimas“ yra labai ilgas procesas, galintis trukti keletą metų. Nauja technologija, kurią sukūrė archeologai ir inžinieriai iš Vanderbilto universiteto (JAV), turėtų pagreitinti šį procesą.
Mawchu Llacta aikštelėje šio mėnesio pabaigoje bus baigti šio lėktuvo bandymai.
Šiame aparate bus įrengtos ne fotokameros, geografinės informacijos sistemos (GIS) technologijos, be to, bus galima suprogramuoti algoritmus konkrečiam skrydžiui. Šią nepilotuojamą oro transporto priemonę kūrė kompanija „Aurora Flight Science“.
Naudodami šį lėktuvą, JAV mokslininkai Julie Adams ir Stevenasas Wernke tikisi nubraižyti trimatį Peru senovinių vietovių žemėlapį.
Kartografinio žemėlapio braižymas – ilgas procesas, trunkantis iki pusės metų, o parengimas jo atspausdinimui gali trukti keletą metų.
„Norėdami geriau suprasti praeities visuomenes, jų socialinę dinamiką, turime sugebėti rasti reikšmingų senovėje gyvavusių tautų pėdsakų. Kartografavimas yra archeologinių tyrinėjimų pagrindas“, – BBC sakė S. Wernke.
Kai sistema bus ištobulinta, naudodami naują lėktuvą Peru archeologai galės nubraižyti reikiamos vietovės žemėlapį per keletą minučių.
Lėktuvas bus testuojamas Mawchu Llacta aikštelėje (Peru). Aikštelė yra 4100 metrų virš jūros lygio.
Pasak S. Werke, naujieji brėžiniai padės archeologams geriau suprasti vietovę, pagarsėjusią didžiausiu istorijoje vietos gyventojų iškeldinimu. Šioje Peru teritorijoje esančioje vietovėje 1570 metais Ispanijos kolonistai pastatė miestus ir perkėlė i1,5 mln. vietinių Andų gyventojų.
Be minėtų galimybių, lėktuvas leis mokslininkams greitai detalizuoti senovės kraštovaizdžio ypatumus, pavyzdžiui, pažymės buvusius kelius, kanalus, ir pateiks jų trimatį skaitmeninį vaizdą. Kitaip sakant, naujoji technologija mokslininkams padės virtualiai atkurti senovės vietovės vaizdą.
„Turint omenyje, kad archeologinės vietovės visame pasaulyje grobstomos ir naikinamos, labai svarbu turėti istorinių vietovių skaitmeninį archyvą“, – S. Wernke pritarė jo bendradarbė J. Adams.
Lėktuvas yra toks mažas, kad puikiai tilptų į kuprinę, todėl jį gali naudoti ir kitų sričių mokslininkai, teigia ji.
„Mes siekiame šiam aparatui suteikti tokias galimybes, kurios leistų archeologams, ne tiksliųjų mokslų atstovams, pritaikyti jį ir kituose tyrimuose, be technologų ir inžinierių pagalbos“, – sakė ji.
Kembridžo universiteto (JK) mokslinis bendradarbis Tomas White`as irgi teigiamai įvertino šio aparato privalumus.
„Jeigu šis lėktuvas yra taip paprastai valdomas, tai būtų pigus būdas įgyti didelės skiriamosios gebos duomenis apie vietovę“, – sakė jis.