Jei biomimikrija yra pavyzdys, kaip technologija mėgdžioja gamtą, tai šitai galima pavadinti priešingu reiškiniu: Kobe universiteto tyrėjai sukūrė kompiuterį iš krabų.
Krabų būrius patalpinus į geometriškai apribotą aplinką, juos galima panaudoti loginių elementų pamėgdžiojimui. Kitaip tariant, esminį kompiuterio veikimo principą tyrėjai atkartojo su krabais, rašo popsci.com.
Tyrimui naudoti krabai didelėmis grupėmis gyvena lagūnose. Judėdami jie tiesiog plūsta, neturėdami jokio išskiriamo lyderio. Krabai, esantys grupės kraštuose, demonstruoja rimtas lyderystės savybes, padedami išlaikyti grupės vientisumą ir judėdami viena kryptimi kaip darnus organas. Krabai, esantys grupės viduje, keliauja pasroviui, sekdami savo kaimynus, kurie seka kitus kaimynus, o šie – lyderius kraštuose.
Tačiau įdomu tai, kad krabai reguliariai keičiasi. Krabai lyderiai kraštuose pereina į vidų, o viduje buvę krabai ateina į išorę ir užima lyderių vietą. Kryptį ir greitį, kuriuo krabai keliauja, dažniausiai lemia išoriniai dirgikliai, tokie, kaip ant krabų grupės krintantis jais mintančio paukščio šešėlis. Tačiau jie daugiau ar mažiau juda kaip vienetas, nepriklausomai nuo to, kurie krabai konkrečiu metu yra vedliai.
Kai susitinka dvi tokios judančios krabų grupės, jos kompromisą pasiekia susiliedamos ir toliau keliaudamos kryptimi, kuri yra dviejų grupių greičio suma.
Štai čia ir įsiterpia kompiuterija. Tyrėjai sukūrė kanalų sistemą aplinkoje, kuri nukreipia krabus panašiai, kaip nukreipiami pro kompiuterį srūvantys elektronai. Krabai paraginami ant jų metant dirbtinį paukščio šešėlį. Naudodami 40 tikrų krabų grupę, tyrėjai bandė įtikinti grupę elgtis kaip loginį elementą.
Jie nustatė, kad taip gali sukurti labai patikimą elementą ARBA, kur vienas ar du būriai suliejami į vieną vienintelį išėjimą. Sukurti elementą IR, kur reikia, kad visi krabai plūstų vienu iš trijų galimų išėjimų, buvo sudėtingiau, tačiau tyrėjai mano galintys pagerinti sėkmės rodiklį pakeisdami aplinką taip, kad ji krabams būtų draugiškesnė.
Visa tai reiškia, kad formaliai klasikinį kompiuterį galima sukurti naudojant krabų srauto buvimą arba nebuvimą, jiems priskiriant 1 ar 0 reikšmes.