Kaip reikiant paplušėję kurdami pirmąjį didelio našumo geležies pagrindo katalizatorių kuro elementams, Nacionalinio mokslinių tyrimų instituto (Kanada) specialistai neketina tuo apsiriboti. Jie žengė dar vieną platų žingsnį sugalvoję, kaip sukonstruoti naują bei patobulintą geležies pagrindo katalizatorių, gebantį sukurti dar daugiau elektrinės galios kuro elementuose, kurie tinka transporto reikmėms. Iki tol tiktai platinos pagrindo katalizatoriai sugebėjo pasiekti panašų našumą.
Naujasis darbas, kurį atliko profesoriaus Žano Polo Dodeleto (Jean-Pol Dodelet) vadovaujama tyrėjų komanda, publikuotas prestižiniame žurnale „Nature Communications“. Šie įdomūs ir daug žadantys rezultatai leidžia pamąstyti apie tai, kad vieną gražią dieną geležies pagrindo katalizatoriai pakeis platininius elektrocheminėje deguonies redukcijos reakcijoje. Tai viena iš dviejų reakcijų, būtinų, kad veiktų elektrinės galios generatoriaus, vadinamas kuro elementu. Jokia čia paslaptis, jog platina yra retas ir itin brangus metalas, tuo tarpu geležis yra antras pagal gausumą metalas Žemėje, todėl sąlyginai pigus.
„Dėl šio persilaužimo mes nepaliaujamai artėjame prie tos dienos, kai galėsime sėsti už visiškai elektrinių hibridinių automobilių vairo, – džiaugiasi laimėjimais profesorius. – Kitaip tariant, tokius automobilius varys baterija ir kuro elementas. Tai leis išsilaisvinti nuo naftos priklausomybės jungo.“
Dirbdami Energijos, medžiagų ir telekomunikacijų tyrimų centre Kvebeke (Kanada), Nacionalinio mokslinių tyrimų instituto specialistai dabar bando padidinti ilgalaikį šių naujųjų katalizatorių pastovumą (bent jau iki 5 tūkstančių valandų). „Kitas žingsnelis yra pats svarbiausias, nes jis automatiškai prives prie didelės vertės komercinio produkto, tinkančio ne tik automobilių gamintojams, bet ir visam pramoniniam sektoriui, kuris naudoja elektrinės galios generatorius arba gamina jų dalis“, – prideda Ž. P. Dodeletas.