Gali būti, jog ateities automobiliai sugebės iš savo išmetamųjų dujų absorbuoti visą šilumą, ją paversdami naudinga energija. Purdue universiteto (JAV) mokslininkai, bendradarbiaudami su kompanija „General Motors“, jau dabar kuria termoelektrinius generatorius, kuriuos tikimasi pritaikyti naujausiose transporto priemonėse.
Toks techninis patobulinimas leistų konvertuoti dujų emisijose liekančią šilumą į elektrą, o tai savo ruožtu leistų sumažinti kuro sąnaudas, kadangi elektra taip pat būtų panaudojama arba pagalbiniams prietaisams maitinti, arba pačiam automobiliui varyti. Jau ateinantį sausį Purdue universiteto mokslininkų komanda tokios naujovės prototipą sumontuos realiame automobilyje. Termoelektrinis generatorius turėtų būti talpinamas iškart už katalizatoriaus – įtaiso, mažinančio kenksmingų medžiagų kiekį išmetamosiose dujose. Prototipas yra palyginti nedidelių matmenų ir susideda iš keturių keliolikos kvadratinių centimetrų pločio metalinių plokštelių. Tačiau, jei išradimas pasiteisins, mokslininkai pasiryžę sukonstruoti didesnės galios keitiklį.
Termoelektriniai keitikliai nėra naujovė, tačiau tai bene pirmas kartas, kai juos rimtai bandoma panaudoti degiuoju kuru varomuose automobiliuose. Šie įtaisai elektros energiją gamina tada, kai jie patalpinami į skirtingų temperatūrų aplinką. Šiuo atveju viena keitiklio pusė bus kaitinama išmetamosiomis dujomis, kita liesis su išorės oru. Teoriškai toks patobulinimas turėtų leisti išgauti nemažą elektros kiekį, kadangi išmetamosios dujos gali įkaisti net iki 700 laipsnių temperatūros pagal Celsijų. Keitikliui gaminti reikalingi specialūs metalai, galintys atlaikyti didelį temperatūrų skirtumą. Tam, kad elektros srovė būtų nepertraukiamai generuojama, būtina palaikyti pastovų temperatūrų skirtumą, aiškina tyrimui vadovaujantis Purdue universiteto mechanikos inžinerijos profesorius Xianfan Xu.
Vienas iš didžiausių iššūkių, kuriuos tenka įveikti tyrinėtojų grupei – tai, kad jiems tenka ieškoti kuo mažiau šilumai laidaus metalo. Toks techninis reikalavimas keliamas tam, kad būtų padidintas termoelektrinio keitiklio efektyvumas, kadangi šiluma iš šildomos jo pusės idealiu atveju neturėtų pasiekti vėsiosios įtaiso dalies.
„General Motors“ mokslininkai šiuo metu atlieka bandymus su kobalto arsenido mineraline medžiaga – skuteriditu. Jeigu šiuo tikslu būtų panaudoti retieji žemės metalai, uždavinys spręstųsi daug lengviau. Tačiau, atsižvelgdami į pastarojo meto globalius ekonominius nesklandumus, susijusius su retųjų metalų tiekimu, specialistai ieško pigesnių ir labiau paplitusių alternatyvų.
Patobulintą termoelektrinę technologiją būtų galima panaudoti ne tik automobiliuose. Tokie keitikliai galėtų surinkti gyvenamuosiuose namuose ir gamyklose į aplinką patenkančią šilumą. Be to, Xu įsitikinęs, jog juos būtų galima sėkmingai panaudoti kuriant naujos kartos Saulės jėgaines.