Mokslas gali padėti atrasti tūkstančius po žymiausiais pasaulio paveikslais paslėptų meno kūrinių.
Meno istorikų skaičiavimais, po kas penktu paveikslu, tarp kurių – ir daugybė senųjų meistrų darbų, paslėpti kiti kūriniai.
Dailininkai kaip Vincentas Van Goghas ar Henri Matisse`as dažnai užtapydavo senas drobes, taip taupydami pinigus. Kiti tokiu būdu sąmoningai slėpė savo originalius kūrinius, rašo telegraph.co.uk.
Tačiau dabar naudodami naują rentgeno spindulių technologiją mokslininkai rado būdą, kaip žvilgtelėti ir atidžiau nei kada nors iki šiol patyrinėti „paslėptus“ kūrinius, nesunaikinant to, kas nutapyta ant viršaus.
Delavero universiteto dėstytoja Jennifer Mass paveikslų dažų sluoksnių tyrinėjimams naudojo labai galingą rentgeno spindulių aparatą, dar vadinamą sinchrotronu.
Technologijos veikimo principą ji pademonstravo naudodama XX amžiaus iliustratoriaus Newello Converso Wyetho kūrinį bei parodė, kad po jo nutapytu šeimos portretu slepiasi kovos scena.
Anot jos, paslėptą paveikslą būtų galima pamatyti ir taikant anksčiau naudotas paprastas rentgeno spindulių technologijas, tačiau tuomet vaizdas būtų juodai baltas. Šiuo būdu paveikslo smulkių detalių ir spalvų pamatyti nebūtų galima.
Mokslininkų naudojamas sinchrotronas padeda atskleisti smulkiausias paslėpto paveikslo detales nepašalinant dažų. Į paveikslą nukreipiamas rentgeno spindulys, tuomet sukaupiami fluorescentiniai rentgeno „signalai“, kuriuos skleidžia įvairūs dažų sluoksniai.
Mokslininkai kiekvieną signalą gali susieti su tam tikru dažų pigmentu ir paveikslo sukūrimo laikotarpiu. Be to, technologija ne tik padėjo atrasti paslėptąjį N. C. Wyetho kūrinį, bet ir suteikė papildomos informacijos apie jo naudotas medžiagas ir metodus.
J. Mass teigė: „Meno kūrinių saugotojai ir meno istorikai apskaičiavo, jo maždaug po 20 proc. paveikslų paslėpti kiti kūriniai. Jie naudojant rentgeno spindulių technologijas tiriami jau daugiau kaip šimtmetį, tačiau taip gaunamas tik juodai baltas atvaizdas, rodantis tik didelio tankiu, švino pagrindu sukurtus pigmentus.“
Anot jos, nauja technologija leis pamatyti žymiai daugiau pigmentų arba spalvų ir atskleis tikrąjį paveikslo grožį.