Kinijos kompanijos „ByteDance“ valdomas socialinis tinklas „TikTok“ nuolat atsiduria po įvairių institucijų padidinamuoju stiklu. Daugelis nuogąstauja dėl galimo šnipinėjimo bei neužtikrintos vartotojų duomenų apsaugos, o JAV artėjama ir prie visiško šios aplikacijos užblokavimo.
Populiarioji „TikTok“ aplikacija kritikos sulaukia ne tik iš JAV, bet didelį susirūpinimą kelią ir Europoje. Šią programėlę valdanti Kinijos bendruomenė ir vėl atsidūrė dėmesio centre, kuomet pristatė vartotojų emocijų stebėjimo priemonę, siekiant pasiūlyti reklamas. Skaitmeninė žmogaus teisių grupė „Access Now“ šią naujovę pavadino „dar vienu privatumo košmaru“.
Kai kurioms JAV valstijoms jau uždraudus Kinijos bendrovės „ByteDance“ valdomą socialinį tinklą, problemos su šia platforma Vakaruose – niekaip nesibaigia. „Access Now“ atkreipia dėmesį, jog Europoje vis dar nėra pasimokyta iš praeitais klaidų, o dabar į pavojingą zoną statoma daugiau nei 200 mln. žmonių visame regione.
„TikTok“ didžiulę diskusijų bangą sukėlė dar spalio mėnesį, kuomet pristatė „Focused View“ funkciją, kuri gali sekti vartotojų emocijas tam, jog būtų parodomos kuo tikslingesnės reklamos. Pranešama, kad tokiai informacijai surinkti naudojamas akių, širdies ritmo stebėjimas bei įvairūs kiti metodai, kurie leidžia įvertinti programėlės naudotojų emocinį foną matant tam tikras reklamas.
Nors „TikTok“ teigia, kad reklaminiai skelbimai būtų pateikiami tiems vartotojams, kurie „tikrai atkreipia dėmesį“ ir kad prekės ženklai mokės už skelbimus tik tuo atveju, jei vartotojas „savanoriškai“ žiūrėjo juos mažiausiai šešias sekundes arba sąveikavo su jais pirmąsias šešias sekundes. Ekspertai abejoja, kad tokia technika apskritai egzistuoja ir tokį scenarijų prilygina dar vienam privatumo teisių pažeidimui.
Pažymima ir tai, jog „ByteDance“ teigia, kad naudos „mokėk jeigu sudomino“ metodiką, tačiau jų paaiškinimai yra abejotini ir neparemti moksliškai. Specialistų įsitikinimu tai labiau atrodo kaip dar vienas bandymas parduoti vartotojų privatumą. Negana to, „TikTok“ teigia, jog gebės skaityti žmonių emocijas, tačiau kaip visas šis mechanizmas išties veikia – nėra žinoma. Tai, žinoma, kelia dar daugiau nuogąstavimų.
Priminsime, jog „TikTok“ jau ne pirmą kartą atsiduria įvairių institucijų dėmesio centre. Kinijos bendrovės valdomas socialinis tinklas neseniai sulaukė ir perspėjimo iš Europos Sąjungos atstovų. Tuomet buvo priminta, pastaroji privalo laikyti naujai priimto Skaitmeninių paslaugų įstatymo (DSA). DSA skirta pagerinti turinio moderavimą socialinės žiniasklaidos platformose, įskaitant skaidrumą turinio šalinimo ir reklamų pateikimo klausimais, kur ES įžvelgia daugiausiai pažeidimų.
Naujasis įstatymas įsigalios šių metų rugsėjo 1 dieną, tačiau Europos Komisijos narys Thierry Bretonas teigia, kad „TikTok“ turėtų pradėti laikytis naujųjų taisyklių kuo anksčiau. Naujajame reguliavime nurodoma, kad nesivadovaujant įstatyme numatytoms taisyklėms, bendrovėms gali būti skirta bauda, kuris sudarytų iki 6 proc. metinių pajamų, o pati griežčiausia nuoboda – draudimas veikti Europos Sąjungos ribose.