Naujausios apklausos rodo, kad skirtingą veiklą vykdančios Vakarų Europos įmonės pasiryžusios investuoti į SOA — „į paslaugas orientuotą architektūrą“ (angl. – Service Oriented Architecture), leidžiančią lanksčiai valdyti verslą panaudojant šiuolaikines IT priemones.
Praėjusią savaitę pasaulinė rinkos tyrimų grupė IDC paskelbė savo apklausos duomenis, pagal kuriuos SOA supratimas įgyja vis didesnę svarbą, ypač kompanijose, kurios jau žino, kas tai yra. 11 proc. respondentų teigė, jog per artimiausius 24 mėnesius ketina ženkliai investuoti į SOA.
IDC ekspertai teigia, kad iki 2010 m. investicijos į paslaugas orientuotą IT architektūrą pasaulyje išaugs iki 33,8 mlrd. JAV dolerių (apie 85,6 mlrd. litų), o aktyviausiai SOA naudos JAV ir Europos įmonės.
Pasak „IBM Lietuva“ generalinio direktoriaus Rimanto Vaitkaus, SOA yra koncepcija, kaip turi būti konstruojamos IT sistemos, kad jos efektyviai „bendrautų“ tarpusavyje, kad jas būtų galima labai greitai perorientuoti priklausomai nuo verslo poreikių ar reaguojant į įvairius pokyčius.
„Pavyzdžiui, jeigu jūsų konkurentas įdiegė naują technologinį sprendimą, leidžiantį greičiau ir geriau aptarnauti klientus, kaip greitai panašų sprendimą galite įgyvendinti jūs? – aiškina R. Vaitkus. – Jei IT specialistai sako, kad naują sprendimą – programą, patobulinimą – įdiegti į jūsų jau turimą IT ūkį bus sunku, tai užims daug laiko ir pastangų ar pan., yra pagrindo nerimauti. Juk IT sprendimai turi taikytis prie sparčiai besikeičiančių verslo reikalavimų, o ne verslas paklusti IT diktatui“.
Anot R. Vaitkaus, vienokio ar kitokio lygio sprendimai gali būti naudingi visoms be išimties įmonėms, tačiau yra kelios sritys, kuriose SOA koncepcija bus taikoma pirmiausiai. „Tai bankai ir finansinio sektoriaus įmonės, valstybės valdymo institucijos, mažmeninės prekybos, pramonės, energetikos įmonės ir transporto kompanijos“, - teigia R. Vaitkus.
SOA koncepcija išsivystė aiškėjant, kad įvairi bendrovių kasdieniame darbe naudojama taikomoji programinė įranga — išteklių planavimo, santykių su klientais, tiekimo grandžių valdymo, apskaitos ir kt. — negali, atskirai ar kartu, visiškai atitikti verslo reikalavimų.
„Kalbant technine kalba, SOA iš esmės reiškia, jog IT ūkio dalys ar elementai (pavyzdžiui, duomenų bazės, apskaitos, santykių su klientais valdymo, bendrovės resursų planavimo ir kitos sistemos, naudojamos bendrovės darbe) yra sujungti tarpusavyje naudojant atvirus, visuotinai pripažintus standartus, todėl gali nesunkiai tarpusavyje keistis duomenimis nepriklausomai nuo to, kokio gamintojo platformoje ar operacinėje sistemoje jos veikia“, – sako R. Vaitkus.
„IBM Lietuva“ vadovo teigimu, SOA yra vadinamojo verslo pagal poreikį esmė. SOA leidžia greitai ir paprastai keisti, plėsti esamą IT ūkį pašalinant ar įdiegiant naujas grandis, perkelti jas į kitas operacines sistemas, esant reikalui prisijungti prie išorinių (pavyzdžiui, tiekėjo, kliento ar partnerio) sistemų ir pan. Sistemos, integruotos SOA pagalba, neprivalo būti įdiegtos toje pačioje bendrovėje: ši struktūra leidžia kurti sprendimus, išeinančius už organizacijos ribų ir susietus su tiekėjų ar klientų sistemomis.
Todėl kad ir kokie būtų verslo poreikiai, IT sistemos gali būti greitai perorientuotos, kad tuos poreikius atitiktų. Tokiu būdu taupomos lėšos, ir mažinamas ardomasis poveikis, nes galima pakeisti bendrovės „sudėtines dalis” taip greitai ir taip dažnai, kaip reikia atsižvelgiant į įmonės poreikius.
„Visiškai nereiškia, jog norint naudoti SOA, visas dabartines programas ir sistemas reikia išmesti į šiukšlių dėžę. SOA – tai strategija, į kurią reikėtų atsižvelgti kuriant ar įsigyjant naujus produktus, keičiant ir pritaikant senus, – sako R. Vaitkus. – Pirmenybė turėtų atitekti tiems sprendimams, kurie naudoja atvirus standartus, yra lengvai pritaikomi įvairiose aplinkose, operacinėse sistemose ir suteikia pasirinkimo laisvę ateityje“.