Jeigu pasirašyti elektroniniams dokumentams naudojate tokią USB laikmeną, kokia yra atvaizduota nuotraukoje, iki metų pabaigos reikės ją pasikeisti, nes šioji laikmena neatitinka naujausių Europos Sąjungos kibernetinio saugumo standartų, rašoma Registrų centro pranešime spaudai.
Registrų centro nuotr. / „Aladdin“ USB laikmena
Kasdienėje veikloje šiandien dažnai naudojamas kvalifikuotas elektroninis parašas, turintis tokią pačią teisinę galią kaip ir ranka pasirašytas parašas, reikalauja, kad būtų laikomasi aukščiausių įmanomų saugumo reikalavimų. Tam reikalingus technologinius ir programinius pakeitimus atliko ir e. parašo paslaugą teikiantis Registrų centras, tačiau suklusti turėtų ir dalis vartotojų.
Registrų centras įsipareigoja savo klientams užtikrinti maksimalų paslaugos saugumą ir patogumą, todėl šiais metais įgyvendino net kelis programinius ir technologinius pakeitimus – atnaujino elektroninių dokumentų pasirašymo technologiją, taip pat pradėjo klientams išdavinėti ir atnaujinti e. parašo sertifikatus į naujo tipo kriptografines USB laikmenas. Tačiau suklusti ir veiksmų turėtų imtis ir e. parašo turėtojai, pirmiausia tie, kurie naudojasi senomis technologijomis ar įrenginiais.
Ką turėtų daryti e. parašo turėtojai?
E. parašą kriptografinėje USB laikmenoje naudojantys klientai pirmiausia turėtų įsitikinti, kad yra tinkamai parengę savo kompiuterius darbui su naująja dokumentų pasirašymo technologija „LocalSign“.
Visą informaciją apie šią technologiją ir kaip nesunkiai parengti savo kompiuterius darbui su ja galima rasti Registrų centro e. parašo paslaugos interneto svetainėje.
Klientai taip pat turėtų pasitikrinti, kokią USB laikmeną (į kurią įrašomas e. parašo sertifikatas) naudoja. Jei tai mėlynos spalvos „Aladdin“ modelio USB laikmena, tuomet iki 2020 m. sausio 1 dienos reikėtų atvykti į artimiausią Registrų centro klientų aptarnavimo padalinį, kur e. parašo sertifikatas bus atnaujintas į naujo modelio USB laikmeną. Kitų gamintojų (IDEMIA, „Giesecke & Devrient“ ar „Gemalto IDPrime“) USB laikmenas naudojantiems klientams nieko daryti nereikia.
Vadovaujantis Europos Sąjungos (ES) reikalavimais, „Aladdin“ USB laikmenos pripažintos nesaugiomis, todėl į jas įrašyti e. parašo sertifikatai nuo 2020 m. sausio 1 d. nustos galioję, t.y. klientai negalės naudotis e. parašu.
Visa informacija ir pagalba apie Registrų centro teikiamą e. parašo paslaugą teikiama elektroniniu paštu pagalba@elektroninis.lt, konsultacijos teikiamos ir telefonu (8 5) 268 8262.
Apie naujoves plačiau
Visi šie pakeitimai susiję su tuo, kad Registrų centras, būdamas kvalifikuotu patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėju, įsipareigoja savo klientams teikti aukščiausius įmanomus saugumo reikalavimus.
Dalis klientų šiandien naudoja prieš maždaug dešimtmetį jiems išduotas ir šiai dienai keliamų saugumo reikalavimų nebeatitinkančias „Aladdin“ gamintojo kriptografines USB laikmenas. Atsižvelgiant į Europos Sąjungos direktyvos, nustatančios e. parašo patikimumo reikalavimus, nuostatas, į minėto gamintojo USB laikmenas įrašyti e. parašo sertifikatai nuo 2020 m. sausio 1 d. nustos galioję. Todėl Registrų centras inicijavo šių laikmenų atnaujinimą – „Aladdin“ tipo USB laikmenose klientų turimi e. parašo sertifikatai perrašomi į naujo tipo USB laikmenas.
Senąsias USB laikmenas turintys klientai turėtų atvykti į vieną iš Registrų centro klientų aptarnavimo padalinių, kur e. parašo sertifikatas jiems bus atnaujintas į naujas USB laikmenas, atitinkančias visus saugumo reikalavimus. Siekiant, kad e. parašo sertifikato atnaujinimas sukeltų kuo mažiau nepatogumų, klientus raginame neatidėlioti savo vizito paskutinei dienai.
Nors apie būtinybę atsinaujinti dokumentų pasirašymo technologiją Registrų centro klientai iš anksto buvo keliskart informuoti, tačiau šiandien visoje Lietuvoje yra apie 1 tūkst. e. parašo klientų (sveikatos priežiūros specialistų), kurie vis dar naudoja senąją dokumentų pasirašymo technologiją.
Kadangi dviejų skirtingų technologijų veikimas vienu metu yra apribotas, daliai klientų buvo rasti laikini individualūs technologiniai sprendimai. Tačiau siekiant atsižvelgti į didžiosios dalies klientų, ypač dirbančių su e.sveikatos sistema, poreikį nuspręsta nuo gruodžio 2 d. nutraukti senosios technologijos veikimą ir pereiti prie „LocalSign“ dokumentų pasirašymo technologijos. Taigi nuo šios dienos klientai, savo kompiuteriuose neįsidiegę naujosios pasirašymo technologijos, negalės pasirašyti elektroninių dokumentų.