Jungtinėse Amerikos Valstijose paskelbtas planas įvesti įstatymą, pagal kurį vaikai būtų saugomi nuo piktnaudžiavimo kompiuteriniuose žaidimuose – šis įstatymas draustų vaikų išnaudojimą siūlant jiems „laimėk už pinigus“ ir „lobių skrynių“ kompiuteriniuose žaidimuose, rašo „Ars Technica“.
Įstatymo projektą pateikė respublikonas senatorius Joshas Hawley.
Oficialiai įstatymas bus taikomas asmenų, jaunesnių nei 18 metų, apsaugai, tačiau galios ir žaidimams, kurie yra skirti platesnei auditorijai, tačiau žaidimų kūrėjai ir leidėjai sąmoningai leidžia nepilnamečiams žaidėjams vykdyti pirkimus mikrotransakcijos keliu. Pagal šį įstatymo projektą tokiuose žaidimuose nebegalės likti lobių skrynių, kurios pagal įstatymą apibrėžtos kaip „mikrotransakcijos, už kurias siūlomi atsitiktiniai ar iš dalies atsitiktiniai prizai žaidėjams“.
Įstatymas taip pat apribos vadinamąją „laimėjimo už pinigus“ praktiką, kuri žaidėjams suteikia galimybę už pinigus manipuliuoti žaidimo pasiekimų sistema arba kuri pakeičia konkurencinę pusiausvyrą tarp žaidėjų daugeliui žaidėjų skirtuose produktuose.
„Kai žaidimas yra kuriamas vaikams, žaidimo kūrėjams neturėtų būti leidžiama monetizuoti priklausomybes. O kai vaikai žaidžia žaidimus, skirtus suaugusiems, jiems neturėtų būti leidžiama impulsyviai atlikinėti mikromokėjimus. Žaidimų kūrėjai, kurie sąmoningai išnaudoja vaikus, turėtų susidurti su teisinėmis pasekmėmis“, – sakė senatorius.
Pramoginės programinės įrangos asociacijos, vienijančios žaidimų kūrėjus, atstovai pažymėjo, kad daugelyje valstybių (Airijoje, Vokietijoje, Švedijoje, Danijoje, Australijoje, Naujojoje Zelandijoje, Jungtinėje Karalystėje) priimtas sprendimas, kad lobių skrynių pirkimas nėra azartinis lošimas. „Norėtume senatoriui parodyti įrankius ir informaciją, kurią žaidimų kūrimo pramonė jau turi ir luri leidžia vaikų išlaidas žaidimuose kontroliuoti tėvams. Tėvai, besinaudojantys programiniais kontrolės įrankiais, jau dabar gali riboti arba drausti įsigijimus žaidimuose“, – tvirtino žaidimų kūrėjų asociacijos atstovai.
J.Hawley pateiktas įstatymo projektas yra kol kas rimčiausia grėsmė lobių skryniomis grįstiems žaidimų monetizavimo modeliams, nors pilitinis spaudimas tokiam uždarbiavimo būdui stebimas jau nuo 2017 metų.
Tiesa, įstatymo projektas – dar toli gražu ne įstatymas. Visų pirma, šį projektą, esantį ankstyvoje kūrimo fazėje, reikia išversti į teisiškai tikslią kalbą. Tuomet jis bus svarstomas komitetuose, po to bus pateiktas Atstovų rūmams ir Senatui. Ir galų gale jį turės pasirašyti prezidentas. Įvertinus tai, kad JAV politinėje padangėje šiuo metu yra ir kur kas svarbesnių bei aktualesnių problemų, galima numanyti, kad skubos tvarka šio projekto įgyvendinime nebus taikoma.
Kita vertus, jeigu toks įstatymas bus priimtas rinkoje, nuo kurios poreikių labiausiai priklauso žaidimų kūrėjų elgesys, galima bus tikėtis, kad ilgainiui šio įstatymo reikalavimai bus taikomi globaliai – žaidėjai JAV tikrai nebus patenkinti, kai virtualiame pasaulyje gaus į kaulus nuo užsieniečių, susimokėjusių už galimybę laimėti žaidime.