Septyniose Šiaurės ir Baltijos šalyse „Telia Company“ užsakymu atliktas daugiau kaip 700 vaikų tyrimas atskleidė, jog vaikai interneto teikiamas galimybes bei jame slypinčias grėsmes suvokia daug geriau nei mano jų tėvai. Lietuvos vaikai iš kitų šalių vaikų išsiskiria žiniomis apie interneto techninių galimybių ribas bei polinkiu virtualioje erdvėje kurti savo tobulą asmeninį „prekės ženklą“.
Naujausias Baltijos ir Šiaurės šalių mokyklose atliktas „Telia“ iniciatyvos „Vaikų patariamoji grupė“ tyrimas „Gyvenimas internete vaikų akimis“ parodė, kad savo patirtį interneto pasaulyje vaikai apibūdina kaip neapsakomai teigiamą, sakydami, kad būna smagu, kai jaučia laisvę ir elgiasi drąsiai. Išvirkščioji interneto pusė jiems asocijuojasi su konfliktais su draugais ir baime dėl saugumo internete, kaip antai tapatybės praradimu, priekabiavimu arba tiesioginiu fiziniu pavojumi.
Palyginti su Šiaurės šalimis bei Estija, matyti, kad Lietuvoje tarp suaugusių ir vaikų skaitmeninių įgūdžių yra didesnis atotrūkis. Dauguma tyrime dalyvavusių Lietuvos vaikų nemano, jog per didelis interneto naudojimas yra problema, todėl daug intensyviau naudojasi internetu negu jų tėvai. Tai reiškia, kad tėvų gebėjimas vaikams padėti atsiradus su internetu susijusioms problemoms būna ribotas.
„Vaikai sugeba pasinaudoti interneto galimybėmis ir yra gerokai labiau subrendę bei atsparūs pavojams nei jų tėvai linkę manyti. Nuo suaugusiųjų akių dažnai slepiamo vaikų virtualus ir realaus gyvenimo ribos vis labiau nyksta, todėl tai yra ir mūsų, kaip ryšio paslaugų tiekėjų, atsakomybė – geriau suprasti vaikus, kaip interneto piliečius, ir padėti jiems saugiai augti. Apie tai per savo iniciatyvą „Augu internete“ kasmet kalbame ir su dešimtimis tūkstančių Lietuvos moksleivių bei jų tėvais“, – sako „Telia“ korporatyvinių reikalų vadovė Audronė Mažeikaitė.
„Telia“ „Vaikų patariamosios grupės“ apklausa ir seminarai dviejose Vilniaus ir Jonavos mokyklose vyko bendradarbiaujant su „Vaikų linija“ ir gavus jų tėvų sutikimą. Abiejose mokyklose 85 šeštų ir devintų klasių moksleiviai dirbdami drauge turėjo surasti sprendimus, kaip įveikti iššūkį, susijusį su tikrove ir internetu.
Lietuvos vaikai prisipažino, jog jiems ypatingai svarbu viešai rodyti tik „gražias“ ir nepriekaištingas nuotraukas, kurios dažnai būna paredaguotos. Dalis vaikų prieš dalindamiesi tokiomis nuotraukomis internete dažnai pasiteirauja artimų draugų, ar nuotraukos pakankamai „geros“, kad jas būtų galima kelti į internetą. Didesniu dėmesiu savo „asmeninio prekės“ ženklo kūrimui jie išsiskiria iš kitų šalių moksleivių. Priešingai Šiaurės šalių vaikams, Lietuvos moksleiviai mažiau linkę turėti viešą ir privačią paskyrą tame pačiame socialiniame tinkle.
Tyrimas atskleidė, jog vaikai prie interneto jungiasi nuolatos – itin dažnai, bet trumpais periodais. Be bendravimo su draugais, vieni pagrindinių vaikų užsiėmimų internete yra specifinės informacijos paieškos, vaizdo tinklaraštininkų kuriamo turinio žiūrėjimas bei žaidimai. Norėdami ką nors išmokti ar sužinoti Lietuvos vaikai pirmenybę teikia vaizdinei medžiagai, o ne tekstui. Populiariausia vieta mokytis naujų dalykų – socialinis tinklas „YouTube“. Tarp interneto ypatybių, be kurių būtų sunku gyventi, vaikai įvardijo „Google“ paiešką ir vertėją, žaidimus bei socialinį tinklą „Facebook“.
Pasakodami apie interneto ryšį vaikai pabrėžė gerų techninių charakteristikų svarbą. Lietuvos moksleiviai dažnai pastebi, kad nėra prieigos per Wi-Fi, todėl greitai išnaudoja jų plane numatytą mobiliojo ryšio duomenų kiekį. Šiaurės šalyse yra priešingai: pagal planą duomenų kiekis dažniau būna neribotas, todėl tose šalyse vaikai su šia problema susiduria retai.
Pernai metų pabaigoje „Telia“ užsakymu atliktas SIC tyrimas parodė, kad 88 proc. nepilnamečių Lietuvoje naudojasi internetu be suaugusiųjų priežiūros. Absoliuti dauguma Lietuvos vaikų kasdien lankosi internete ir ten vidutiniškai praleidžia 3 valandas.