Atliktas tyrimas parodė, kad 59–90% Lietuvos įmonių mano, jog sandėliavimas yra labai svarbi jų verslo dalis. Beveik pusei iš jų šiuo metu aktualu didinti šios veiklos efektyvumą (didmenininkams – 47%, mažmenininkams – 40%, gamybos bendrovėms – 23%). Tačiau vos 13% įmonių naudoja specialiai sandėliams valdyti pritaikytus ir darbo efektyvumą didinančius sprendimus.
Tokią statistiką atskleidė UAB „Prototechnika“ atlikta Lietuvos įmonių apklausa „Sandėlio valdymo optimizavimas smulkių ir vidutinių įmonių segmente Lietuvoje“. Tyrimas iš dalies finansuotas Europos regioninės plėtros fondo.
Verslo valdymo ir apskaitos programas kuriančios UAB „Prototechnika“ atliktos galimybių studijos tikslas – išsiaiškinti, su kokiomis problemomis susiduria Lietuvos įmonės sandėliavimo srityje, koks yra sandėlio optimizavimo programinės įrangos poreikis, kodėl tik dalis įmonių investuoja į panašios programinės įrangos diegimą. Pasak „Prototechnikos“ direktoriaus plėtrai Kęstučio Skukausko, bendrovė tiria rinką ir svarsto galimybę kurti visiškai naują, analogų rinkoje neturinčią sandėlio valdymo sistemą, o ši galimybių studija padės tinkamai pasirinkti kryptį.
„Apklausa parodė, kad Lietuvos įmonės susiduria su įvairiomis sandėlių valdymo problemomis: nepakankama atsargų kontrolė, mažas procesų greitis, vagystės, gedimai, neefektyvus darbo jėgos ir sandėlio plotų panaudojimas, dažnai prekės grąžinamos dėl klaidų ar blogos kokybės. Tačiau stebėtinai mažai respondentų nurodė, kad darbuotojai ir techninės įranga dirba nepakankamai efektyviai – jų buvo tik 15%. Tuo tarpu JAV informacinių technologijų tyrimų ir apklausų kompanijos „Aberdeen Group“ 2009 m. atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo įvairios veiklos bendrovės visame pasaulyje, nustatė, kad sandėliavimo srityje darbuotojų našumo didinimas yra svarbus 53% sėkmingiausiųjų įmonių, t.y. antroje vietoje po sandėliavimo lankstumo ir prisitaikymo didinimo“, – pasakoja K. Skukauskas.
Atitinkamai nustebino ir teiginys, kad našumą didinančios sandėliavimo programų galimybės nėra labai svarbios, o plačiausiai sandėliuose naudojamos buhalterinės programos (72%). Daugiau kaip trečdalis naudoja elektronines skaičiuokles (pvz., „Excel“). Tik 13% naudoja verslo valdymo sistemas, nors daugiau kaip 20% jas naudoja bendroje įmonės veikloje. Tikėtina, kad dalis įmonių verslo valdymo sistemų sandėliuose nenaudoja dėl to, jog jos nepateikia reikiamų sandėliavimui funkcijų, t.y. įmonės jų neturi, nėra įsisavinusios ar įsigijusios.
„Galime daryti prielaidą, kad Lietuvos įmonės dar tik pradeda valdyti sandėliavimo našumą ir šis procesas turėtų suaktyvėti, kai pagerėjus ekonominei situacijai padidės prekių srautai, o juos bus siekiama suvaldyti turint tiek pat darbuotojų, plotų ir įrangos. Po skaudžių krizės pamokų dauguma neskubės staigiai didinti etatų ir nuomojamų patalpų plotų. Taip pat nemažą įtaką sandėlių našumui didinti daro vadybos žinių ir patirties trūkumas. Tai menkina sandėlių valdymo programų svarbos vertinimą ir mažina siekius įsisavinti tokias sistemas“, – išvadas pateikia „Prototechnikos“ vadovas.