Per pusantrų metų Ignalinos Atominėje Elektrinėje UAB „IBM Lietuva“ ir UAB „Sintagma“ specialistai įrengė pirmąją Lietuvoje elektroninę biblioteką. Tai dalis IAE uždarymo proceso darbų, kurių reikalavimuose numatyta, kad po elektrinės uždarymo galimybė naudoti dokumentus turi būti garantuojama ne mažiau kaip 100 metų.
IAE dokumentų archyvavimo ir valdymo sistemos tikslas - užtikrinti ilgalaikį archyvo dokumentų išsaugojimą, tiekti kontroliuojamą prieigą prie dokumentų ir užtikrinti jų saugojimą 100 metų laikotarpyje. IAE techninės dokumentacijos archyvas padeda saugoti dokumentų (spausdintų tekstų, brėžinių, piešinių ir pan.) originalus ir tvarkyti bei valdyti archyvo elektroninių dokumentų įrašus, taip pat elektronines dokumentų kopijas (skenuotus vaizdus).
Elektroninis archyvas suprojektuotas taip, kad talpintų 7 tiesinius kilometrus dokumentų (A4 formato lapų). Šiuo metu sukauptos informacijos kiekis, kurį reikės perkelti į naująjį archyvą, yra apie 3,5 tiesinių kilometrų. Prognozuojama, kad kita dokumentacijos dalis, atsiras IAE uždarymo metu. Visas elektroninis archyvas užims apie 1,3 TB.
Pasak IBM generalinio direktoriaus Rimanto Vaitkaus, reikalavimai tokio strateginio objekto, kaip Ignalinos atominė elektrinė, archyvui buvo itin griežti. Projekto įgyvendinimui pasitelkta pasaulinė IBM patirtis, sprendimo sudėtinėmis dalimis tapo technologiškai pažangiausia kompiuterinė ir programinė įranga. Ypač svarbų vaidmenį sėkmingam projekto įgyvendinimui suvaidino IBM projektų patirtis ir gebėjimas užtikrinti aukščiausią diegimo kokybę.
„IAE dokumentų archyvavimo ir valdymo sistema yra unikali savo dydžiu ir paskirtimi Lietuvoje. „Sintagmai” tai taip pat yra ypatingos svarbos projektas ne vien dėl IAE uždarymui skiriamo didelio dėmesio, bet ir dėl labai aukštų techninių reikalavimų sistemos patikimumui ir skaitmenizuotų duomenų saugojimo ilgaamžiškumui. Dokumentų valdymo sistemos yra „Sintagmos” specializacijos sritis, todėl mes neabejotinai panaudosime įgytą patirtį kituose tokio pobūdžio projektuose,” – komentuoja projektą „Sintagmos” generalinis direktorius Evaldas Drąsutis.
Archyviniai dokumentai bus skanuojami greitaeigiais skaneriais, automatizuotai perkeliami į duomenų saugyklas, konvertuojami į saugojimui tinkamus formatus ir kataloguojami. Dokumentų skaitmenizavimas ir perkėlimas į elektroninį archyvą padės išvengti dokumentų praradimo riziką dėl jų fizinės būklės blogėjimo. Popierinis archyvas taip pat bus toliau saugomas, naujoji sistema palengvins dokumentų paiešką jame.
Pasak UAB „Sintagma“ vadovo Evaldo Drąsučio, sistemos nauda yra ir ta, kad iš bet kurios IAE darbo stoties vartotojai galės surasti reikiamus dokumentus ir juos peržiūrėti elektroniniu pavidalu - taip taupomas laikas, nėra problemos, kai dviem žmonėms vienu metu reikia to paties dokumento, dokumentai saugomi nuo fizinio dėvėjimosi.
Naujai pastatytame archyvo pastate yra įrengtos įvairios saugos sistemos, kaip pvz., moderni priešgaisrinė sistema, kontrolės sistema. Duomenų saugyklos yra skirtingose patalpose, jos yra įmontuotos į firmos „Lampertz” seifus su oro kondicionavimu ir autonomine gaisro gesinimo sistema. Informacijos saugojimas bus dubliuojamas: magnetinių juostų ir optinių diskų bibliotekose.
Projektą finansuoja Tarptautinis Ignalinos eksploatavimo nutraukimo rėmimo fondas, kurį administruoja Europos rekonstrukcijos ir plėtros bankas. Bendra projekto vertė - apie 1.900.000 EUR.