Įmonės, turinčios 10 ir daugiau darbuotojų, nuo šių metų spalio 1 d. informaciją „Sodrai“ turės teikti elektroniniu būdu (kiti galės pildyti ir „popierinius“ valstybinio socialinio draudimo pranešimus).
Nei dabar, nei ankščiau mokėti „Sodrai“ už teikiamus valstybinio socialinio draudimo pranešimus nereikia ir nereikėjo. Tačiau visos įmonės visada turėjo ir turės netiesioginių išlaidų, susijusių su SD pranešimų teikimu. Pildant popierinius SD pranešimus, įmonės išlaidas sudaro elektros sąnaudos, popierius, transporto ar pašto išlaidos, pristatant dokumentus į „Sodrą“, darbuotojų darbo laikas ir t.t. Teikiant elektroninius SD pranešimus, pasirašytus elektroniniu parašu, šios sąnaudos sumažėja – lieka tik elektra, išlaidos interneto ryšiui, elektroninio parašo įsigijimui ir pan.
„Sodros“ veiklos specifika reikalauja, kad įmonių teikiami SD pranešimai (asmens dokumentai) būtų saugomi ilgą laiką (virš 70 metų), nes jų pagrindu prireikus nustatomos, skiriamos ir mokamos pensijos bei kitos valstybinio socialinio draudimo išmokos. Būtina, kad tie dokumentai būtų pasirašyti, nes kitaip jie neturės jokios juridinės galios. Teikiant SD pranešimus elektroniniu būdu, juos, taip pat kaip ir popierinius dokumentus, būtina pasirašyti. Taigi elektroniniai įmonių SD pranešimai juridinę galią turės tik tuo atveju, jeigu jie bus pasirašyti elektroniniu parašu, patvirtintu kvalifikuotu elektroniniu sertifikatu. Kvalifikuotą elektroninio parašo sertifikatą būtų galima prilyginti elektroniniam asmens pasui, kuris parodo, koks asmuo pasirašė elektroninį dokumentą.
Primename, kad elektroninis parašas gali būti naudojamas ne vien tik socialinio draudimo pranešimams pasirašyti. Elektroninis parašas, kaip ir asmeninis kompiuteris bei internetas, yra viena iš priemonių, leidžiančių naudotis įvairiomis elektroninės valdžios paslaugomis.
Šiuo metu į išduodamas LR piliečio asmens tapatybės korteles jau yra dedami elektroninio parašo sertifikatai, ir jų savininkai, įsigiję specialius skaitytuvus, jau gali pasirašyti elektroninius dokumentus. Be to, elektroninio parašo sertifikatus Lietuvoje teikia VĮ „Registrų centras“, UAB „Skaitmeninio sertifikavimo centras“, UAB „Bitė Lietuva“, UAB „Omnitel“.
Naudojantis EDAS, elektroninis parašas reikalingas tik SD pranešimams pasirašyti. Norint gauti informaciją apie sumokėtas valstybinio socialinio draudimo įmokas, įsiskolinimą valstybinio socialinio draudimo fondui, darbuotojų nedraudiminius laikotarpius, pateikti prašymus pažymoms ir pan., pakanka prisijungti prie EDAS per elektroninės bankininkystės sistemas.
VSDF valdybos direktoriaus M. Mikailos teigimu, per EDAS teikiami valstybinio socialinio draudimo pranešimai yra saugūs, kadangi elektroninis parašas suteikia galimybę patikrinti elektroninio dokumento integralumą, elektroninio parašo autentiškumą bei kvalifikuoto sertifikato galiojimą. Taip užtikrinama efektyvesnė asmens duomenų apsauga, nes suklastoti paprastą parašą yra žymiai paprasčiau negu elektroninį.