Kodėl žmonės lankosi socialiniuose tinkluose? Dėl to, kad joje yra šviežios informacijos ar dėl pačios socialinės žiniasklaidos platformos? Manau, ir dėl vieno, ir dėl kito, bet tai šiek tiek panašu į vištos ir kiaušinio klausimą. Australijoje šis klausimas yra milijonų dolerių vertės.
Dabar Australijos vyriausybė pristato planus įgyvendinti naujas taisykles, pagal kurias didžiosios technologijų bendrovės turės kompensuoti vietos žiniasklaidos priemonėms už naujienų turinį, patalpintą populiariose socialinės žiniasklaidos platformose. Jei šios įmonės nesilaikys reikalavimų, joms gali būti skirtos didelės baudos.
Kalbame apie milijonus dolerių. Šis žingsnis nukreiptas prieš tokias milžines kaip „Meta Platforms“ ir „Alphabet“ priklausanti „Google“. Iždininko padėjėjas ir finansinių paslaugų ministras Stephenas Jonesas, spaudos konferencijoje pareiškė, kad šia iniciatyva siekiama sukurti finansines paskatas skaitmeninių platformų ir Australijos žiniasklaidos įmonių susitarimams.
Jis pažymėjo, kad taisyklės bus taikomos pagrindinėms socialinės žiniasklaidos platformoms ir paieškos sistemoms, generuojančioms daugiau kaip 250 mln. dolerių pajamų Australijoje. Kaip ir tikėtasi, technologijų pramonė pasiūlymą sukritikavo.
Bendrovės „Meta“ atstovas teigė, kad planas neteisingai atspindi, kaip veikia jų platformos, teigdamas, kad dauguma naudotojų lankosi jų svetainėse ne dėl naujienų, ir pabrėždamas, kad naujienų leidėjai savanoriškai skelbia turinį dėl gaunamos vertės. „Google atstovas“ įspėjo, kad ši politika gali pakenkti esamiems komerciniams susitarimams su Australijos leidėjais.
Šis pranešimas paskelbtas po to, kai Australijos vyriausybė ėmėsi kelių priemonių, kuriomis siekiama reguliuoti pagrindines technologijų bendroves. Neseniai Australija tapo pirmąja šalimi, uždraudusia jaunesniems nei 16 metų vaikams naudotis socialinės žiniasklaidos platformomis. Vyriausybė taip pat pristatė planus skirti baudas technologijų įmonėms, kurios nesugeba pažaboti internetinių sukčių.
Pagal siūlomas taisykles tokioms platformoms, kaip „Google“, „TikTok“ patronuojančioji bendrovė „ByteDance“ ir „Meta“, būtų taikomi mokesčiai. Tačiau „X“ nebūtų įtraukta. Šie pokyčiai grindžiami Australijos 2021 metų teisės aktais, kuriais JAV įsikūrusios technologijų bendrovės buvo įpareigotos kompensuoti žiniasklaidos priemonėms už turinį, kuris skatina interneto srautą ir reklamos pajamas.
Tuo metu „Meta“ trumpam užblokavo Australijos naudotojams galimybę dalytis naujienų straipsniais, kol pasiekė susitarimus su tokiomis žiniasklaidos priemonėmis kaip „News Corp“ ir „Australian Broadcasting Corporation“. Tačiau vėliau „Meta“ pareiškė, kad nepratęs šių susitarimų po 2024 metų, taip įgyvendindama savo pasaulinę strategiją, kuria siekiama sumažinti naujienų ir politinio turinio propagavimą. Asmeniškai aš esu skeptiškai nusiteikus, kad toks dalykas kada nors įvyks, bet, jei jie taip sako, tai sako.
Visgi, „Meta“ bandė tai daryti, palaipsniui mažindama dėmesį naujienoms. Australijoje ir Jungtinėse Valstijose „Facebook“ nutraukė naujienų skirtuką, o Didžiojoje Britanijoje, Prancūzijoje ir Vokietijoje jį panaikino praėjusiais metais. Panašaus ginčo metu šių metų pradžioje „Meta“ užblokavo Kanados naudotojams galimybę dalytis naujienų turiniu po to, kai Kanada priėmė panašius teisės aktus.