2025 metais Energetikos ir technikos muziejus pristatys lėktuvo repliką su piloto kabinoje integruotu simuliatoriumi, leidžiančiu virtualiai patirti lėktuvo valdymą. Lėktuvas leis muziejaus lankytojams nusikelti į 1925 m. liepos 14 dieną, kai ANBO-I pirmąkart pakilo į orą.
ANBO-I brėžinys
ANBO (sakinio Antanas nori būti ore žodžių pirmųjų raidžių junginys) – inžinieriaus Antano Gustaičio sukonstruoti ir Kauno aviacijos dirbtuvėse gaminti lėktuvai. 1918–1940 m. nepriklausomoje Lietuvoje aviacija buvo ne tik modernizacijos ir novatoriškumo simbolis, bet ir kultūrinio tapatumo išraiška. Lietuvos karo aviacijos pagrindu buvę ANBO lėktuvai demonstravo technologinį progresą, kėlė visuomenės pasididžiavimo, patriotiškumo jausmus.
Simboliška, kad kitąmet, minint generolo Antano Gustaičio sukonstruoto pirmojo vienviečio sportinio lėktuvo ANBO-I šimtmetį, Energetikos ir technikos muziejus kvies lankytojus iš arti susipažinti su legendinio lėktuvo valdymo principais.
Lėktuvo replika jau yra kuriama pagal originalius lėktuvo brėžinius, integruojant interaktyvias dalis į ANBO-I lėktuvo repliką.
„Siekiant sustiprinti lankytojų patyriminius įspūdžius, bendradarbiaujant su elektromechanikų komanda, bus sukurtos papildomos interaktyvios lėktuvo dalys. Lėktuvo repliką papildys ekspozicija, kurioje lankytojai ne tik išvys aviacijos pradžios istoriją, bet ir pajus, kaip virš jų galvų praskrieja ANBO-I lėktuvas“, – sako projekto vadovas, Energetikos ir technikos muziejaus elektronikos dirbtuvių kuratorius Andžej Kuldoš.
A.Kuldoš atskleidžia, kad lėktuvo simuliatorius veiks naudojant judančius vaizdinius ir garsinius elementus, kurie padės regos bei klausos negalią turintiems lankytojams naudotis eksponatais.
2025 m. pradžioje ekspoziciją atidarys projekto iniciatorius – Energetikos ir technikos muziejus. Minint šio lėktuvo sukūrimo metines, liepos 14 d., eksponatas bus perkeltas į Vytauto Didžiojo karo muziejų, kur jis papildys esamą ANBO ekspoziciją. Metų pabaigoje ekspozicija iškeliaus į Lietuvos aviacijos muziejų.