Nors kiniški elektromobiliai daugumai vairuotojų vis dar skamba egzotiškai, nemažai jų jau galima pamatyti Europos miestų gatvėse. Lietuvos vairuotojai dar nėra susipažinę su Kinijos gamintojų modeliais ir į juos iš esmės žiūri skeptiškai, todėl šalies keliuose jų daugėja nesparčiai.
JAV prekybos departamentas pateikė pasiūlymą, kuris gali smarkiai sujaukti automobilių rinką – gali būti uždrausta JAV parduodamose transporto priemonėse naudoti kinišką programinę ir techninę įrangą. Pasiūlymu, grindžiamu nacionalinio saugumo sumetimais, siekiama apriboti Kinijos technologijų įtaką amerikietiškiems automobiliams ir sunkvežimiams.
Jei šis teisės aktas būtų priimtas, jis sukeltų didelį atgarsį ir paveiktų ne tik Kinijoje pagamintas transporto priemones, bet ir visus automobilius, nepriklausomai nuo jų kilmės, kuriuose naudojami kiniški komponentai ar programinė įranga. Panašiai tikrinami ir rusiški komponentai, nors jų dalyvavimas automobilių sektoriuje yra beveik nereikšmingas.
Šis siūlomas draudimas, apie kurį pirmą kartą užsiminta liepos mėnesį ir kuris dabar viešai peržiūrimas 30 dienų, nebūtų taikomas iš karto. Programinės įrangos apribojimai įsigaliotų tik 2027 metais išleistiems modeliams, o techninės įrangos draudimai – 2030 metais. Reglamentas konkrečiai skirtas kelių transporto priemonėms, o žemės ūkio, kalnakasybos ir geležinkelio transporto priemonės lieka nepaliestos.
Įdomus šios situacijos aspektas – galiojantis 100 proc. tarifas kiniškoms elektrinėms transporto priemonėms, dėl kurio jos faktiškai išstumtos iš JAV rinkos. Dėl to gali kilti klausimas apie praktinį šio naujo reglamento poveikį, nes Kinijos automobilių gamintojai jau dabar turi minimalų įsitvirtinimą Amerikos rinkoje.
JAV prekybos sekretorė Gina Raimondo pabrėžia, kad reikia imtis aktyvių priemonių. „Mes neketiname laukti, kol mūsų keliai prisipildys automobilių, o rizika yra labai didelė“, – pareiškė ji, pabrėždama vis didėjantį šiuolaikinių transporto priemonių ryšį ir galimybę keistis duomenimis su išorės subjektais.
Iš esmės šiuo reglamentu bus uždrausta Jungtinėse valstijose parduoti beveik visas Kinijoje pagamintas transporto priemones, net ir tas, kurias Kinijoje pagamino tokios Amerikos bendrovės kaip „General Motors“ ar „Ford“. Tai gali paveikti net Europos gamintojų automobilius, jei juose naudojama techninė ar programinė įranga, kuriai taikomas šis reglamentas. Automobilių gamintojai turi vilties, nes jiems gali būti suteikta galimybė prašyti išimčių, nors kriterijai kol kas neaiškūs.
Kinija neseniai apkaltino JAV nesąžininga konkurencija dėl subsidijų elektromobiliams pagal Infliacijos mažinimo įstatymą. Atsakydama į tai, Pasaulio prekybos organizacija sutiko ištirti šias valstijų subsidijas.
Tuo tarpu JAV vyriausybė ir toliau siekia stiprinti vietines elektrinių transporto priemonių tiekimo grandines. Energetikos departamentas neseniai skyrė 3 mlrd. eurų subsidijų akumuliatorių projektams, o dabar investicinė įmonė „Monroe Capital“ ketina įsteigti 1 mlrd. eurų fondą, kuris teiks paskolas mažiems ir vidutiniams automobilių tiekėjams, pereinantiems prie elektromobilių gamybos.