Tūkstančiams gyventojų teks mokėti naują mokestį, jeigu jie bent kartą per metus nepatikrins elektros skaitiklio ir faktinių jo rodmenų nepraneš Energijos skirstymo operatoriui (ESO).
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Tai numato nauja Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) patvirtinta ESO elektros apskaitos prietaiso rodmenų, taip pat vadinamų elektros skaitikliais, nuskaitymo įkainių taikymo tvarka.
Iki šiol buitiniai vartotojai nemokėdavo už tai, kad jų skaitiklių rodmenys būdavo oficialiai patikrinami. Už šį darbą mokėdavo visi kiti.
Pagal naują tvarką, už kiekvieno skaitiklio tokį patikrinimą teks sumokėti po 17,98 euro.
Duomenų neteikia metų metus
Kaip portalą tv3.lt informavo ESO atstovė ryšiams su visuomene Rasa Juodkienė, klientų pareiga yra deklaruoti faktinius elektros energijos suvartojimo duomenis iki einamojo mėnesio pabaigos.
„Dalis klientų tą daro reguliariai, kiti – retai arba niekada, o daliai klientų šis rūpestis jau yra užmarštyje, nes jų apskaitą vykdo išmanieji skaitikliai, kurių jau yra įdiegta daugiau nei 848 tūkst.“ – priminė R. Juodkienė.
Jos teigimu, išmaniųjų skaitiklių duomenys apie kiekvieną mėnesį suvartotą elektrą yra automatiškai nuskaitomi ir nuotoliu perduodami tiekėjui, su kuriuo klientas turi pasirašęs sutartį.
„Nepaisant to, kad deklaruoti duomenis yra elektros energijos vartotojų pareiga, dalis vartotojų tikslių duomenų neteikia metų metus ir jiems suvartojimas yra skaičiuojamas remiantis vidurkiu.
Pastarasis skaičiavimo būdas ne tik nėra tikslus, bet ir gali sukelti nemažą galvos skausmą. Pavyzdžiui, keičiant skaitiklį, kai yra nurašomi tikslūs duomenys, ir klientui tenka sumokėti didelę sąskaitą vien dėl to, kad anksčiau reguliariai nedeklaravo duomenų“, – komentavo ESO atstovė.
Tad, pasak jos, duomenų deklaravimas apsaugo klientą nuo netikėtų išlaidų ir leidžia jas prognozuoti.
Taip pat tai – geras indikatorius, pavyzdžiui, tais atvejais, kai sugenda koks nors prietaisas vidaus tinkle. Užfiksuoti staiga pakilę rodmenys leidžia išspręsti problemą greitai ir dar nepatyrus daug nuostolių.
Dabar už nedeklaruojančius moka visi
R. Juodkienė paaiškino, kad ESO tikrina skaitiklius ir duomenis tų klientų, kurie ilgą laiką nėra deklaravę savo suvartojimo:
„Už šį darbą moka visi klientai. Tad ir tie, kurie reguliariai deklaruoja suvartojimą kiekvieną mėnesį, taip pat.“
Esą, atsižvelgus į susidariusią situaciją, neseniai ir buvo priimtas tvarkos pakeitimas.
Jame numatyta, kad elektros energijos vartotojams, kurie suvartojimo nėra deklaravę ilgiau nei vienerius metus, ir objekte nėra įrengto išmaniojo apskaitos prietaiso, rodmenų nurašymą užtikrina ESO, o klientui yra pateikiama sąskaita už nurašymo paslaugą.
2024 metų kovo mėnesio duomenimis, klientų, nedeklaravusių duomenų daugiau nei metus, skaičius viršijo 51 tūkst., iš kurių privatūs klientai sudarė 47 540.
„Kadangi bus apmokestinami tik tie klientai, kurie duomenų nedeklaruos ilgiau nei metus, pirmieji nurašymai bus organizuojami nuo 2025 metų vasario 11 d.
Sąrašas nurašymo darbams bus formuojamas kas mėnesį. Taip pat bus tikrinama, ar iki formavimo datos per metus laiko klientas yra deklaravęs rodmenis bent kartą“, – nurodė pašnekovė.