Lietuvoje populiariausius socialinius tinklus „Facebook“ ir „Instagram“ valdanti kompanija „Meta“ vos prieš kelias savaites pristatė nuo 9,99 eurų per mėnesį kainuojančią prenumeratą Europos vartotojams.
Mėnesinis mokestis leidžia minėtuose socialiniuose tinkluose naršyti be reklamų. Tačiau šis technologijų milžinės ėjimas kelia daugybę klausimų ne tik vartotojams, bet ir teisininkams. Į tai sureagavo ir Europos vartotojų organizacija (BEUC), kuri, kartu su 19 savo norių, pateikė skundą dėl nesąžiningos „meta“ veiklos.
Šis skundas yra susijęs su neseniai Europoje pradėtu taikyti prenumeratos planu, kuris leidžia „Instagram“ ir „Facebook“ platformose naršyti be reklamų. Pasak „Meta“ atstovų, prenumerata buvo paskelbta siekiant laikytis Europos Sąjungos Bendrojo duomenų apsaugos reglamento (BDAR) ir Skaitmeninių rinkų įstatymo, kuris riboja, kiek asmens duomenų gali valdyti internetinė paslauga, turinti nemokamą versiją su reklama.
„Milijonai „Facebook“ ir „Instagram“ vartotojų Europoje nusipelnė kur kas geresnių sąlygų. „Meta“ pažeidžia ES vartotojų teisę taikydama nesąžiningą, apgaulingą ir agresyvią praktiką, įskaitant dalinį vartotojų naudojimosi paslaugomis blokavimą, kad priverstų juos greitai priimti sprendimą, ir tuo pačiu metu teikdama klaidinančią ir neišsamią informaciją. Dabar ES vartotojų apsaugos institucijos turi imtis veiksmų ir priversti technologijų milžinę nutraukti šią praktiką. Bendrovės požiūris taip pat kelia susirūpinimą dėl BDAR“ , – teigė BEUC generalinio direktoriaus pavaduotoja Ursula Pachl.
Teigiama, jog „Meta“ verčia vartotojus „arba sutikti, kad bendrovė tvarkytų jų duomenis reklamos tikslais, arba jie privalo susimokėti, kad visai nematytų reklamų“. BEUC pažymi ir tai, kad vartotojai yra priversti nuspręsti kurią iš šių opcijų renkasi, o iki kol tai padarys – apriboja jų galimybes naudotis „Facebook“ ir „Instagram“ platformomis. Tai sukuria skubos faktorių, o tokia praktika, remiantis Europos vartotojų teise, laikoma kaip agresyvi.
Organizacija taip pat teigė, kad pasirinkę mokamą prenumeratą vartotojai gali manyti, kad gaus privatumą užtikrinantį variantą, kuriame bus mažiau sekimo ir profiliavimo. Tačiau tikėtina, kad vartotojų duomenys vis tiek gali būti renkami kitais nei reklamos Meta platformose tikslais.
Remiantis Europos skaitmeninių teisių gynimo centro (NOYB) duomenimis, 2018-2022 m. laikotarpiu „Meta“ iš reklamos Europos Sąjungoje uždirbo 72,5 mlrd. eurų. NOYB taip pat teigia, kad didelė dalis šių pajamų galėjo būti gauta iš neteisėtos personalizuotos reklamos. Jei NOYB dėl „Meta“ veiklos teisūs, G. Malinausko teigimu, dar yra pakankamai daug erdvės tobulinti BDAR vykdymo užtikrinimą.
Kaip jau minėjome, norint socialiniuose tinkluose „Facebook“ ir „Instagram“ naršyti be reklamų – vartotojų prašome susimokėti nuo 9,99 eurų per mėnesį. „Meta“ atstovai pažymi, jog analogišką kainodarą Europoje taiko ir kitos platformos, tokios kaip „YouTube“, „Spotify“ ar „Netflix“.