Europos Komisija oficialiai pradėjo antisubsidijų tyrimą dėl iš Kinijos importuojamų elektrinių transporto priemonių su baterijomis (angl. battery electric vehicles (BEV)).
Atliekant tyrimą pirmiausia bus nustatyta, ar BEV vertės grandinės Kinijoje gauna naudos iš neteisėto subsidijavimo ir ar dėl šio subsidijavimo ES BEV gamintojams daroma arba gali būti padaryta ekonominė žala. Jei abu šie teiginiai pasitvirtintų, atliekant tyrimą bus išnagrinėtos galimos priemonių pasekmės ir poveikis elektrinių transporto priemonių su baterijomis importuotojams, naudotojams ir vartotojams ES. Remdamasi tyrimo išvadomis Europos Komisija nustatys, ar nustatytos nesąžiningos prekybos praktikos poveikio pašalinimas nustatant antisubsidinius muitus iš Kinijos importuojamos elektrinėms transporto priemonėms su baterijomis atitinka ES interesus.
Atliekant šį tyrimą, apie kurį rugsėjo 13 d. pranešime apie Europos Sąjungos padėtį (SOTEU) paskelbė Europos Komisijos Pirmininkė Ursula von der Leyen, bus laikomasi griežtos, ES ir PPO taisykles atitinkančios teisinės procedūros, kad visos susijusios šalys, įskaitant Kinijos vyriausybę ir bendroves ir (arba) eksportuotojus, galėtų pateikti savo pastabas, įrodymus ir argumentus.
Europos Komisijos Pirmininkė Ursula von der Leyen sakė: „Elektrinių transporto priemonių sektoriaus potencialas Europos konkurencingumo ateityje ir žaliosios pramonės lyderystės srityse yra didžiulis. ES automobilių gamintojai ir susiję sektoriai jau investuoja ir diegia inovacijas, kad visapusiškai plėtotų šį potencialą. Radę įrodymų, kad jų pastangas apsunkina rinkos iškraipymai ir nesąžininga konkurencija, imsimės ryžtingų veiksmų. Tai darysime visapusiškai laikydamiesi ES ir tarptautinių įsipareigojimų, nes Europa laikosi taisyklių tiek savo teritorijoje, tiek visame pasaulyje. Šis antisubsidijų tyrimas bus išsamus, sąžiningas ir pagrįstas faktais.“
Vykdomasis pirmininkės pavaduotojas ir už prekybą atsakingas Komisijos narys Valdis Dombrovskis sakė: „Elektrinės transporto priemonės su baterijomis yra labai svarbios žaliajai pertvarkai ir mūsų tarptautiniams įsipareigojimams mažinti išmetamo CO2 kiekį. Todėl visada palankiai vertinome pasaulinę konkurenciją šiame sektoriuje, nes tai reiškia didesnį pasirinkimą vartotojams ir daugiau inovacijų. Tačiau konkurencija turi būti sąžininga. Importuojami gaminiai turi konkuruoti tokiomis pačiomis sąlygomis kaip ir mūsų pramonės gaminiai. Svarbiausias šio tyrimo žodis yra sąžiningumas: konsultuosimės su visomis susijusiomis šalimis ir griežtai laikysimės vidaus ir tarptautinių taisyklių. Tikimės visapusiško visų susijusių šalių bendradarbiavimo. Rezultatas bus pagrįstas faktais.“
Europos Komisijos iniciatyva pradėtas tyrimas
Europos Komisija šį tyrimą pradėjo savo iniciatyva (ex officio), surinkusi pakankamai įrodymų, kad pastaruoju metu padidėjęs pigių subisidijuojamų elektrinių transporto priemonių importas iš Kinijos į ES kelia ekonominę grėsmę ES elektromobilių pramonei.
ES pramonė nepateikė oficialaus skundo su prašymu pradėti procedūrą, tačiau ES antisubsidijų taisyklėse nustatyta, kad ES pramonės prašoma bendradarbiauti atliekant ex officio tyrimą.
Remiantis teisiniais reikalavimais pagal ES ir PPO taisykles, prieš paskelbiant pranešimą apie tyrimo inicijavimą su Kinijos vyriausybe buvo surengtos atitinkamos konsultacijos.
Procedūra ir tolesni veiksmai
Šiandien paskelbtame pranešime apie tyrimo inicijavimą apibendrinami teiginiai ir paaiškinama procedūra, kurios bus laikomasi siekiant nustatyti galimą subsidijavimą, kuris keltų grėsmę ES pramonei.
Tyrimas bus baigtas per ne daugiau kaip 13 mėnesių nuo jo inicijavimo. Jei būtų teisiškai pagrįsta, per 9 mėnesius nuo tyrimo inicijavimo gali būti nustatyti laikinieji antisubsidiniai muitai, o galutinės priemonės turi būti nustatytos ne vėliau kaip per 4 mėnesius nuo laikinų priemonių nustatymo arba per 13 mėnesių nuo tyrimo inicijavimo.