Kokybiškas, efektyvus ir funkcionalus viešųjų ir administracinių paslaugų skaitmenizavimas padeda gyventojams patogiau gauti paslaugas, o valstybės veiklą padaro efektyvesnę, skaidresnę ir sklandesnę. Valstybės kontrolė atlikusi auditą „Viešųjų ir administracinių paslaugų skaitmenizavimo valdymas“ nustatė, kad šių paslaugų skaitmenizavimo valdymas tobulintinas – būtina užtikrinti, kad paslaugos būtų pasiekiamos vieno langelio principu, sukurti efektyvią stebėsenos ir kokybės vertinimo sistemą bei sparčiau įgyvendinti visų viešųjų ir administracinių paslaugų skaitmenizavimą.
DI sugeneruota asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
2022 m. duomenimis, Lietuva yra 10 vietoje tarp 27 Europos Sąjungos šalių, vertinant skaitmeninių viešųjų paslaugų suteikimo aspektą. 2014–2020 m. šalyje viešųjų ir administracinių paslaugų skaitmenizavimo projektams buvo skirta 96 mln. Eur, o iki 2030 m. numatyta skirti dar 238 mln. Eur. Elektroniniai valdžios vartai yra portalas, per kurį pasiekiamos 649 viešosios ir administracinės paslaugos.
Valstybės kontrolės auditas rodo, kad 86 proc. Elektroninių valdžios vartų portalo naudotojų teigiamai vertina teikiamas paslaugas, tačiau auditoriai pabrėžia, kad kol kas ne visos visuomenei aktualios paslaugos yra teikiamos per šį portalą.
„Nors daug metų žadama sukurti gyventojams patogią ir aiškią integruotą elektroninių paslaugų teikimo sistemą, tačiau iki šiol neužtikrinama, kad visos elektroninės paslaugos būtų pasiekiamos vieno langelio principu. Beveik 57 proc. institucijų nurodė, kad ne visos jų teikiamos viešosios ir administracinės elektroninės paslaugos pasiekiamos per Elektroninių valdžios vartų portalą. Be to, nepakankamai naudojamasi nacionalinių plėtros programų galimybėmis skaitmenizuojant viešąsias ir administracines paslaugas – 76 iš 134 numatytų pažangių elektroninių paslaugų, kurios turėjo būti pradėtos teikti, dar nėra sukurtos“, – teigia Informacinių technologijų audito departamento vadovas Markas Marcinkevičius.
Valstybės kontrolė atkreipia dėmesį, kad nėra sukurti įrankiai elektroninių paslaugų stebėsenai ir kokybės vertinimui atlikti. Valstybės įstaigų ir savivaldybių apklausos duomenys rodo, kad 85,3 proc. institucijų neatlieka viešųjų ir administracinių elektroninių paslaugų tinkamumo naudotojams vertinimų ir neidentifikuoja paslaugų teikimo proceso pokyčių poreikių. Šios priežastys lemia, kad Elektroninių valdžios vartų portale didelę dalį užima paslaugos, kurios teoriškai gali būti teikiamos, bet joms poreikio nėra. Net 61,5 proc. portale esančių elektroninių paslaugų gyventojai 2022 m. nepasinaudojo nė karto arba pasinaudojo vos iki 10 kartų.
Valstybės kontrolė pateikė rekomendacijas Ekonomikos ir inovacijų ministerijai bei Vidaus reikalų ministerijai. Jas įgyvendinus būtų užtikrintas aukštesnis elektroninių paslaugų pasiekiamumo, prieinamumo, patogumo naudotojams lygis: šių paslaugų tinkamumą naudotojams vertintų ne mažiau kaip 85 proc. institucijų (2,5 karto daugiau), 25 proc. daugiau paslaugų būtų pasiekiama per Elektroninių valdžios vartų portalą.