Net jei nesekate transporto ir logistikos pasaulio aktualijų, greičiausiai yra tekę girdėti apie bręstančias kardinalias permainas: didieji Senojo žemyno biurokratai nuo 2050-ųjų žada uždrausti registruoti sunkvežimius su vidaus degimo varikliais.
Laiko dar daug, tačiau suvokdami kokius naujų technologijų everestus teks įveikti, automobilių gamintojai nieko nelaukdami pradeda eksperimentus su elektravalgiais vilkikais. „Scania Lietuva“ į „DKV LIVE Metų sunkvežimio“ konkursą pristatė distribucines užduotis tobulai atlikti galintį miesto darbininką „Scania 25 P“.
Viena įkrova maždaug 250 kilometrų su kroviniu įveikti galintis „Scania 25 P“ skirtas krovinių gabenimui trumpais ir vidutiniais atstumais. Pasak „Scania Lietuva“ pardavimų direktoriaus Ramūno Saveikio, šiuo metu didžiausiu elektrinio sunkvežimio įvairiapusiškesnio panaudojimo „stabdis“ yra netgi ne aukštesnė, lyginant su dyzeliniais analogais, kaina, o ribotos galimybės įkrauti 297 kWh talpos devynių baterijų (9x59,4 kWh) pakuotę. Drąsiai leistis į kasdienį maršrutą patartina tuo atveju, jei jo pabaigoje yra pakankamo pajėgumo įkrovimo stotelė.
Vakarų šalių patirtis rodo, kad tokią techniką pirmiausia renkasi atliekų surinkimo ir perdirbimo įmonės, kurių automobiliams tenka skverbtis tiek į senamiesčius, tiek į miegamuosius rajonus. Tokius sprendimus kaip taisyklė lemia nuolat stiprėjantis politinis spaudimas atsisakyti technikos su įprastais vidaus degimo varikliais ar atskirų didmiesčių savivaldos priimti pakankamai griežti apribojimai, kur su įprasta technika negalima rodytis. Pavyzdžiui, Kopenhagoje jau dirba maždaug 100 elektrinių „Scania 25 L“ šiukšliavežių (nuo „Scania 25 P“ šis modelis skiriasi tik kabinos konstrukcija), nes Danijos sostinė numatė būtent tokias „žaidimo“ taisykles.
Tiesa, būtina pabrėžti, kad vienoje rankoje laikydami „botagą“, Vakarų Europos šalių politikai kita ranka rašo įvairias subsidijų elektromobiliams programas bei kuria mechanizmus, palengvinančius elektrinių sunkvežimių pirkimą ir atsipirkimą (EV sunkvežimis, palyginus su dyzeline versija, kainuoja nuo 50 proc. iki trijų kartų daugiau). Dėl numatytų subsidijų, siekiančių 80-90 proc. proc. nuo dyzelinio analogo, tokiose valstybėse kaip Vokietija, Norvegija, Prancūzija ar Šveicarija elektrinio sunkvežimio naudojimas jau dabar yra ekonomiškai pagrįstas, o motyvacija investuoti į ateities techniką smarkiai išauga.
„Scania Lietuva“ vadovai teigia, kad ir mūsų šalyje diskusijos šia tema vyksta pakankamai intensyviai. Tai, kad jose dalyvauja verslo praktikai, leidžia tikėtis logiškų sprendimų, paskatinsiančių spartesnį ir sklandesnį transporto parko atsinaujinimą.
Svarbu ir tai, kad nors pradinės investicijos yra žymiai didesnės, visgi elektrinių sunkvežimių eksploatacijos sąnaudos iki 30 proc. mažesnės. Net elektros tarifams šoktelėjus į neregėtas aukštumas, skaičiavimai liudijo, kad tinkamai įdarbintų tokių automobilių kasdienybė pigesnė. Ypač, jei transporto įmonė turi galimybę savo bazėje susimontuoti saulės jėgaines ir pati pasigaminti elektros energijos.
Be to, toks elektrovežis, kaip „Scania 25 P“ vertinant per ergonomikos ar valdymo prizmę, niekuo nesiskiria nuo įprastų tokio dydžio automobilių – vairuotojas jo kabinoje nepatirs jokio kultūrinio šoko ir streso, dėl neįprastos darbo vietos. Didžiausias skirtumas yra pavydėtinas akustinis komfortas. 230 kW galios rezervas ir milžiniškas 2200 Nm sukimo momentas, daugelį užduočių leidžia įveikti lengviau. „Scania 25 P“ naudojama dviejų pavarų „Opticruise“ pavarų dėžė, ašių formules galima rinktis nuo 2 iki 3. Tuščio sunkvežimio svoris – 12065 kg.
Gamintojo garantija visam sunkvežimiui standartiškai galioja 12 mėnesių, tačiau „Scania“ gali pasiūlyti papildomą garantiją iki 10 metų ir iki 1.500.000 km. pasirašius individualiai paskaičiuotą techninės priežiūros sutartį, o „Scania assistance“ pagalba Lietuvoje ir užsienyje teikiama 24 val. per parą ir 7 dienas per savaitę.
Neseniai Italijoje vykusiuose prestižiniuose metų komercinio transporto rinkimuose „Scania 25 P“ elektrinis sunkvežimis išrinktas geriausiu 2022-ųjų tvariuoju sunkiasvoriu krovinių pristatymo kategorijoje.