Kalifornija vėl pirmauja – šį kartą CARB balsavo už pažangių švarių automobilių parkų (angl. Advanced Clean Fleets – ACF) reglamentą, kuris iš esmės draudžia pardavinėti naujus dyzelinius sunkvežimius nuo 2026 metų. Tai reiškia, kad visi vidutinio ir didelio galingumo sunkvežimiai turės būti nulinės emisijos, kad juos būtų galima parduoti ir registruoti Kalifornijos valstijoje.
ACF remiasi ankstesniu ACT (angl. Advanced Clean Truck) reglamentu, pagal kurį sunkvežimių gamintojai turėjo tiekti tam tikrą procentą elektrinių sunkvežimių. Kalifornijos oro išteklių valdyba (CARB) suprato, kad elektromobilių technologinė pažanga yra daug spartesnė, nei tikėtasi, ir dabar rinkoje yra perspektyvių elektrinių sunkvežimių – nuo mažos 2b klasės iki 8 klasės.
Iš pradžių ACF turėjo būti taikomas tik miesto vietovėse naudojamiems sunkvežimiams, tačiau CARB jį atnaujino ir padarė reikalavimu visai valstijai. Terminas taip pat buvo paankstintas nuo 2040 iki 2036 m., o tai turėtų padidinti Kalifornijos galimybes iki 2045 m. pasiekti 100 proc. nulinės emisijos tikslą sunkvežimiams. Naujasis terminas sunkvežimiams dabar tik metais atsilieka nuo 2035 m. draudimo naujiems benzinu ir dyzelinu varomiems lengviesiems automobiliams.
Tačiau, kaip ir bet kurioje taisyklėje, yra išimčių. Esamų transporto priemonių keisti nereikia, smulkūs automobilių parkų operatoriai turės daugiau laiko pakeisti turimą parką, tuo tarpu vyriausybė ir stambūs operatoriai turėtų anksčiau pereiti prie elektrinių sunkvežimių.
CARB ne tik paankstino terminą, bet ir atnaujino esminių etapų tvarkaraštį. Iki kitų metų vietos agentūros turi užtikrinti, kad bent 50 proc. jų perkamų automobilių parko sudarytų nulinės emisijos transporto priemonės. Iki 2027 m. šis tikslas išaugs iki 100 proc. Visi nauji krovininiai sunkvežimiai, gabenantys prekes iš uostų į paskirstymo centrus, kitais metais taip pat turi būti visiškai elektriniai.
Nepaisant griežčiausių išmetamųjų teršalų taisyklių, Kalifornijoje oras yra labiausiai užterštas JAV. Taip yra dėl geografinės padėtis – regionas yra apsupti kalnų, dėl ko teršalai užstringa šioje vietovėje.
Kalifornija yra penkta pagal dydį pasaulio ekonomika ir ji laikoma valstija, rodančia pavyzdį kitoms, kai kalbama apie aplinkos apsaugą. Daugelis valstybių netolimoje ateityje greičiausiai priims panašius reglamentus. Finansinės pasekmės yra didžiulės, tačiau vietos valdžia, be jau turimų federalinių mokesčių kreditų, ruošia pirkimo paskatas.
Tikimasi, kad naujosios taisyklės padės sutaupyti net 26,5 mlrd. JAV dolerių sveikatos apsaugos srityje ir dar 48 mlrd. sumažėjus transporto parko eksploatavimo išlaidoms. Be to, yra akivaizdūs mažesnės taršos – tiek oro, tiek triukšmo – pranašumai, ir mes tikrai negalime paneigti švaraus oro privalumų.