Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT), atsižvelgdama į energetikos sektoriuje vykstančius ir didelį atgarsį visuomenėje turinčius procesus, savo iniciatyva atliko antikorupcinį vertinimą dėl ESO ir LITGRID (Operatoriai) parengtų ir viešosioms konsultacijoms pateiktų Pasinaudojimo elektros tinklais aprašų projektų. Nustatyta ydinga teisėkūros procedūra, kai patys Operatoriai, rengdami tokius aprašus, sau nusistato taisykles, nėra reglamentuotas elektros tinklų pajėgumų didinimo etapas, elektros kaupimo įrenginių naudojimas papildomoms paslaugoms teikti, sudaromos galimybės Operatoriams savo nuožiūra keisti gamintojų ir vartotojų prijungimo prie elektros tinklų sąlygas.
Siekiant įgyvendinti 2022 m. liepos 8 d. įsigaliojusias Lietuvos Respublikos elektros energetikos bei Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymų nuostatas, susijusias su palankesnių sąlygų sudarymu vystyti elektros energijos gamybą naudojant atsinaujinančius energetikos išteklius (AEI), pateiktuose projektuose nustatoma nauja pasinaudojimo elektros skirstomaisiais ir perdavimo tinklais tvarka.
Vertinimo metu nustatyta, kad siūlomas teisinis reglamentavimas ydingas antikorupciniu požiūriu, sudarantis sąlygas neskaidriam elektros tinklų galių ir pralaidumų rezervavimui bei suteikimo procesui.
STT vertinimu antikorupciniu požiūriu yra ydinga tokia teisėkūros procedūra, kai Pasinaudojimo elektros tinklais aprašų projektus rengia patys Operatoriai, tokiu būdu patys sau nusistatydami taisykles, kuriomis savo veikloje vadovaujasi ir patys vykdo tų taisyklių įgyvendinimo kontrolę bei juos suderina su Valstybine energetikos reguliavimo taryba (VERT). Siekiant objektyvaus VERT funkcijų įgyvendinimo proceso, siūloma, kad taisykles rengtų ir priimtų aukštesnio lygio valstybės valdymo institucija (ministerija), kadangi taisyklėmis reglamentuojamas valstybės kritinės infrastruktūros, užtikrinančios viešąsias paslaugas, naudojimas.
Visiškai nėra reglamentuotas ir elektros tinklų pajėgumų didinimo etapas. Jeigu tinklų naudotojas nori vystyti elektros gamybos pajėgumus, tačiau esami elektros tinklų pajėgumai to atlikti neleidžia, nėra nustatytos šiame etape atsirandančios Operatoriaus bei tinklų naudotojo teisės ir pareigos, tinklų pajėgumų didinimo darbų atlikimo terminai ar minimalūs reikalavimai tinklo pajėgumui.
LITGRID parengtame Pasinaudojimo elektros perdavimo tinklais tvarkos aprašo projekte nustatyta, kad AEI gamintojas, norėdamas prijungti didesnės galios elektros gamybos įrenginį, privalo įrengti papildomus energijos kaupimo įrenginius ir suteikti galimybę jais naudotis tinklo operatoriui. Apraše nustatyta, kad kaupimo įrenginiai gali būti naudojami papildomoms paslaugoms teikti, tačiau toks energijos kaupimo įrenginių naudojimas nėra reglamentuotas.
Operatoriams taip pat sudaromos sąlygos savo nuožiūra keisti gamintojų ir vartotojų prijungimo prie elektros tinklų sąlygas, jeigu šioms sąlygoms dar neišduotas statybą leidžiantis dokumentas arba projektas dar nesuderintas, neatsižvelgiant kokius veiksmus tinklų naudotojas jau yra atlikęs. Tai motyvuojama būtinumu, tačiau neatskleidžiama kokios aplinkybės laikytinos būtinomis. Tokiu būdu Operatoriams suteikiama absoliuti laisvė visas aplinkybes vertinti, kaip būtinumą ir vienašališkai keisti prijungimo sąlygas.
STT Antikorupcinio vertinimo išvadą dėl pasinaudojimo elektros tinklais aprašų projektų pateikė VERT, Operatoriams ir Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai. Projektų rengėjai per 2 mėnesius turi viešai paskelbti, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į STT pateiktas pastabas ir pasiūlymus.