Praėjusią savaitę Europos Vadovų Taryba ir ES Parlamentas susitarė dėl pasiūlymo nuo 2035 m. uždrausti naujų automobilių ir furgonų su vidaus degimo varikliais pardavimus. Tikimasi, kad abi grupės netrukus priims naujas taisykles.
Pirmasis pasiūlymo žingsnis bus iki 2030 m. 55 proc. sumažinti naujų automobilių išmetamą CO2 kiekį, palyginti su 2021 m. lygiu, o naujų furgonų – 50 proc. ES tikisi įvykdyti šią užduotį sugriežtindama išmetamųjų teršalų taisykles, kad įtikintų gamintojus gaminti daugiau mažai taršių ir nulinės taršos transporto priemonių.
Gamintojai gali užsitikrinti laisvesnius tikslus, jei pakankamai jų naujų transporto priemonių bus mažos arba nulinės taršos. Automobilių gamintojai gaus mažiau išmetamųjų teršalų kreditų už diegiamas CO2 mažinančias naujoves.
ES tikisi, kad pasiūlymas paskatins toliau kurti pigesnes elektrines transporto priemones, daugiau anglies dioksido neišskiriančius degalus ir kitas nulinės taršos inovacijas. Už išmetamųjų teršalų kiekio ribų viršijimą bus skiriama 95 eurų bauda už kiekvieną gramą CO2 už kilometrą, kuriuo viršijama tam tikrais metais nustatyta riba. Mažos apimties gamintojams, kurie per metus parduoda ne daugiau kaip kelis tūkstančius transporto priemonių, pavyzdžiui, „Ferrari“ ar „Aston Martin“, naujosios taisyklės netaikomos iki 2035 m. pabaigos.
JAV trys valstijos – Masačiusetso, Niujorko ir Kalifornijos – nori iki 2035 m. į kelius nebeišleisti naujų degalais varomų transporto priemonių. Kitos šalys, įskaitant Japoniją, Kiniją, Jungtinę Karalystę ir Vokietiją, siekia įvesti panašias priemones. Norvegijoje ir Pietų Korėjoje keliami aukštesni tikslai, pagal kuriuos draudimas įsigalios iki 2025 m.
JT teigimu, tokių drastiškų priemonių gali prireikti norint išvengti skaudžiausių klimato kaitos padarinių. Neseniai paskelbtoje JT aplinkosaugos ataskaitoje teigiama, kad nebėra perspektyvaus kelio, kaip apriboti pasaulinės temperatūros kilimą iki 1,5 C, palyginti su iki pramoninio laikotarpio temperatūra.
Pagal dabartinę politiką iki 2100 m. temperatūra padidės 2,8 C, o naujausi vyriausybių ir kitų organizacijų įsipareigojimai padės sumažinti šį augimą tik iki 2,4 arba 2,6 C. Norint sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį iki 2030 m., reikės pertvarkyti visą pasaulio ekonomikos sistemą.