Nors bankiniai pervedimai bendroje mokėjimų eurais erdvėje, arba SEPA (angl. Single Euro Payments Area), užtrunka tiek pat, nepriklausomai nuo sąskaitos išdavimo šalies, kai kurios kompanijos nenori papildomų rūpesčių ir iš viso atsisako aptarnauti klientus iš kitų šalių. Fintech įmonė „Bankera“ kartu su pora dešimčių kitų Europos Sąjungoje veikiančių fintech kompanijų prisijungė prie tarptautinės iniciatyvos, kurios pagrindinis tikslas – kova su taip vadinama „IBAN diskriminacija“, rašoma pranešime žiniasklaidai.
„Tokia praktika pasitaiko tais atvejais, kai paslaugų teikėjai vienoje ES šalyje neleidžia klientams naudoti mokėjimų sąskaitų iš kitų ES šalių. Ši problema plačiai paplitusi daugelyje Europos šalių, nors Europos Sąjungoje galioja laisvo prekių ir paslaugų judėjimo principas. Dauguma mūsų klientų – Europos ekonominės erdvės šalyse registruoti gyventojai ar įmonės, todėl norime, kad jie žinotų apie galimybes nutraukti neteisėtą IBAN diskriminaciją ir informuoti apie tai atitinkamas institucijas“, – narystę asociacijoje aiškina „Bankeros“ bendraįkūrėjas Vytautas Karalevičius.
IBAN yra tarptautinis banko sąskaitos formatas, naudojamas beveik 25 metus 70-yje pasaulio šalių. Lietuvišką IBAN sudaro 20 simbolių, iš kurių dvi raidės žymi šalies kodą (LT), du skaitmenys yra kontroliniai, penki skaitmenys – banko kodas, dar 11 skaitmenų sudaro unikalų sąskaitos numerį.
IBAN diskriminacija dažnai pasireiškia tuo, kad darbdavys arba įmonė, pavyzdžiui, komunalinių paslaugų bendrovė, atsisako priimti jūsų IBAN, kai atliekate mokėjimus euro zonoje. Kitų ES šalių IBAN diskriminavimas yra neteisėtas nuo 2014 metų ir daro poveikį daugybei žmonių, bandančių apmokėti sąskaitas arba atlikti ar gauti tarptautinius euro zonos mokėjimus.
Praėjusiais metais asociacijos nariai išsiuntė Europos Komisijai bendrą laišką, kuriame paragino politikus imtis tolesnių veiksmų, kad būtų nutraukta neteisėta IBAN diskriminavimo praktika. Pasaulyje išplitus COVID-19 pandemijai, atsirado didelis internetinės bankininkystės poreikis. Todėl Europos finansinių technologijų sektorius susivienijo, kad visose Europos Sąjungos valstybėse narėse būtų kovojama su IBAN diskriminacija.
Nuo šių metų kovo vidurio, kai startavo platforma, gauta jau daugiau nei 1000 pranešimų apie galimus diskriminavimo pagal IBAN atvejus. Jų analizė parodė, kad daugiausiai tokių atvejų buvo fiksuojama senosiose Europos šalyse – Prancūzijoje, Ispanijoje ir Vokietijoje.