Pirmoje šio mėnesio pusėje paaiškėjo, kad nes 533 mln. socialinio tinklo „Facebook“ naudotojų duomenys buvo nutekinti ir paviešinti internete. Toks plataus masto duomenų nutekėjimas paragino Europos Sąjungos privatumo saugos tarnybas pradėti tyrimą, tačiau manoma, kad tai toli gražu ne paskutinis tokį platų naudotojų lauką apėmęs asmens duomenų paviešinimas. Tai privatumo problema, kurią „Facebook“ kone tikisi išvysti dar kartą – tačiau socialinio tinklo atstovai mano, kad ateityje panašus duomenų nutekinimas nebus priimamas kaip skandalingas įvykis.
Per klaidą „Facebook“ komunikacijos komandos narys išsiuntė elektroninį laišką Belgijos tinklaraščio „Data News“ žurnalistui Pieterjan Van Leemputten. Laiške socialinio tinklo atstovas parašė atsisakymą komentuoti asmens duomenų paviešinimo istoriją bei užsiminė apie kompanijos ilgalaikį planą tvarkymuisi su šia ir panašiomis problemomis.
„Žiūrint į ateitį, mes tikimės sulaukti daugiau duomenų nutekinimo incidentų ir manome, kad svarbu žvelgti į tai kaip į plataus masto įvykį, paliečiantį visą industriją, bei normalizuoti faktą, jog tokie dalykai vyksta reguliariai,“ laiške rašo „Facebook“ atstovas.
Elektroniniame laiške atskleidžiama keletas kitų dalykų – visų pirma, nors „Facebook“ teigia sutvarkiusi pažeidžiamumo spragas, įgalinusias liūdnai pagarsėjusį duomenų nutekinimą, kompanija neslepia, jog jos manymu tokių atakų ateityje bus tik daugiau. To pasekoje jos planas yra pakeisti visuomenės požiūrį į duomenų vagystę ir viešinimą, išryškinant, kad tai yra dalykas paliečiantis visą technologijų industriją ir jo neįmanoma išspręsti šimtu procentų visam laikui.
Per ateinančias keletą savaičių turėtų būti išleistas oficialus pranešimas iš pačios „Facebook“, kuriame bus plačiau aprašoma kokių veiksmų socialinių tinklų milžinė imasi siekdama apsaugoti savo naudotojų duomenis. „Viliamės, kad tai padės normalizuoti faktą, jog duomenų tekinimas yra nuolat vykstantis procesas, bei išvengsime kritikos už nebuvimą pakankamai „skaidriais“ apie kai kuriuos incidentus“, – taip pat buvo parašyta elektroniniame laiške.
„Facebook“ patyrė ne vieną privatumo iššūkį per pastaruosius keletą metų, tačiau šio mėnesio duomenų nuotėkis buvo didžiausias iki šiol – jo metu buvo paviešinta 533 mln. iki 2019-ųjų užsiregistravusių naudotojų duomenys, įskaitant vardus, gimimo datas bei telefonos numerius. Tai be abejonės išryškina technologijų kompanijų patiriamus išbandymus siekiant įtikinti vartotojus, kad jų siūlomos paslaugos nekelia grėsmės asmens duomenų saugumui. Paviešinto el. laiško duomenimis, naudotojai skatinami pernelyg nepasikliauti paslaugų teikėjų darbu ir išlaikyti realistišką požiūrį kibernetinio saugumo atžvilgiu – duomenys buvo, yra ir bus viešinami, tad aklai tikėtis visapusės privatumo apsaugos nederėtų.
Nors socialinių tinklų milžinė planuoja pakeisti visuomenės požiūrį, tokia kompanijos pozicija bei argumentai neįtikina už privatumą atsakingų organizacijų. Dar praėjusią savaitę Airijos duomenų apsaugos komisija, atsakinga, kad „Facebook“ atitiktų Europos Sąjungos privatumo reikalavimus, pranešė pradėsianti tyrimą dėl minėto milžiniško asmens duomenų nutekinimo.
Kaip duomenų valdytoja, „Facebook“ yra įsipareigojusi paisyti Europos Sąjungoje galiojančių griežtų privatumo taisyklių – GDPR (general data protection regulations). Vienas iš tokių įsipareigojimų yra laiku pranešti duomenų apsaugos tarnyboms bei vartotojams, jog duomenys buvo paviešinti. Vien tai, kad privatumo užtikrinimas yra visos technologijų industrijos problema, neatleidžia „Facebook“ ir kitų kompanijų nuo GDPR paisymo. Kadangi tai didelė ir turtinga kompanija, bauda už šį incidentą gali smogti stipriai – kompanija gali sulaukti baudos, siekiančios iki 4 % jos metinės apyvartos.