Pernai Lietuvoje operacijų internete, kurios buvo atliktos patvirtinant mobiliuoju parašu ar asmens tapatybės patvirtinimo įrankiu „Smart-ID“, atlikta beveik 360 mln. Tai 50 proc. daugiau nei 2019 m. Šias paslaugas teikianti tarptautinė bendrovė „SK ID Solutions“ pastebi, kad tarp Baltijos šalių Lietuvoje šie įrankiai naudojami dažniausia, rašoma pranešime.
2020 m. pabaigoje trijose Baltijos šalyse asmens tapatybės nustatymo internete ir elektroninio pasirašymo įrankiu „Smart-ID“ naudojosi 2,9 mln. gyventojų, o Lietuvoje – beveik 1,4 mln. Per metus Lietuvoje jų padaugėjo 12 proc., mobiliojo parašo naudotojų – net 23 proc.
Tačiau praėję metai parodė, kad asmens tapatybei internete patvirtinti vis labiau reikalingi įrankiai, kurie leidžia ne tik jungtis prie savo banko paskyrų, bet virtualioje erdvėje pasinaudoti bet kokiomis paslaugomis. Pernai net 45 proc. padaugėjo „Smart-ID“ kvalifikuotų vartotojų skaičius. Jei su „Smart-ID Basic“ galima jungtis tik prie savo banko, tai su kvalifikuotu „Smart-ID“ įrankiu – prie bet kurių internete teikiamų įvairių privačių ir valstybinių institucijų bei įmonių paslaugų.
Lietuvos bankų asociacijos duomenimis, „Smart-ID“ yra populiariausia sertifikuota tapatybės patvirtinimo ir kvalifikuoto e. parašo priemonė šalyje. Daugiau kaip pusė visų prisijungimų prie finansų institucijų internete atliekama su šiuo įrankiu. Anot jį sukūrusios įmonės „SK ID Solutions“ verslo vadovo Lietuvoje Viktoro Kamarevcevo, „Smart-ID“ populiarumą lemia ir paprastas jo naudojimas. Tereikia belaidžio ar mobiliojo interneto ryšio ir „Smart-ID“ galima naudoti visuose išmaniuosiuose įrenginiuose – telefonuose bei planšetiniuose kompiuteriuose.
Populiarumu naudojasi sukčiai
V. Kamarevcevas perspėja, kad išpopuliarėjus „Smart-ID“ internetiniai sukčiai bando ja pasinaudoti apgaudinėdami gyventojus ir siekdami iš jų išvilioti pinigus. Pavyzdžiui, gyventojams siuntinėjami elektroniniai laiškai ar trumposios žinutės (SMS) su apgaulingomis nuorodomis atnaujinti „Smart-ID“, skambinama prisistatant bankų ar valstybės institucijų pareigūnais ir gražbylystėmis bandoma išvilioti PIN kodus.
„Žinotina, kad „Smart-ID“ galima atnaujinti tik per jūsų įrenginyje turimą programėlę, atnaujinimui niekada nei e. paštu, nei SMS‘u nėra siunčiamos nuorodos. Bankų ar kitų institucijų darbuotojai niekada neprašo „Smart-ID“ PIN kodų ar kitų banko prisijungimo bei asmeninių duomenų“, – perspėja specialistas.
Pasitikrinti savo budrumui V. Kamarevcevas rekomenduoja atlikti trumpą testą „Ar žinote, kaip apsaugoti savo „Smart-ID“?“ šios programėlės tinklapyje. Jis padės atpažinti ir išvengti sukčių pinklių.