JAV teisingumo departamentas sausio 7 d. paskelbė, kad su „Boeing“ pasiekė atidėto baudžiamojo persekiojimo susitarimą. „Boeing“ pripažino kaltę kaip taikos sutarties dalį.
Pagal susitarimą, „Boeing“ turėtų sumokėti 2,5 mlrd. JAV dolerių baudą, kad būtų išspręsti JAV baudžiamieji kaltinimai dėl federalinių aviacijos reguliuotojų klaidinimo, kuriems pavesta užtikrinti „737 MAX“ saugumą.
„Boeing 737 MAX“ © pjs2005 (CC BY-SA 2.0) | commons.wikimedia.org
Prokurorai apkaltino „Boeing“ sąmokslu sukčiauti per klaidinančius pareiškimus, pusiau tiesas ir neveikimą JAV Federalinei aviacijos administracijai.
JAV teisingumo departamentas savo pareiškime teigė, kad įmonė pasirinko „pelną, o ne atvirumą“ – praktiką, kuri tiesiogiai nulėmė dvi mirtinas avarijas ir 346 asmenų mirtį 2018 ir 2019 m.
„Tragiškos „Lion Air“ ir „Ethiopian Airlines“ katastrofos sukėlė apgaulingą vieno iš pirmaujančių pasaulyje komercinių lėktuvų gamintojų darbuotojų elgesį“, - sakė laikinai einantis teisingumo departamento baudžiamojo skyriaus generalinio prokuroro padėjėjo pareigas Davidas Burnsas.
Kaip susitarimo dalį „Boeing“ sumokės maždaug 244 mln. dolerių baudą, 1,8 mlrd. dolerių kompensacijų „737 MAX“ klientams ir 500 mln. dolerių žuvusiųjų per dvi avarijas šeimoms.
Kai kurie asmenys, netekę šeimos narių, mano, kad bausmė yra per švelni.
„Šis sprendimas pabrėžia teisingumo proceso nesėkmę“, - sakė Zipporah Kuria, kurios tėvas žuvo „Ethiopian Airlines“ 302 skrydžio katastrofoje.
Pagrindinis kaltinimas sukčiavimu yra originaliuose „Boeing“ pareiškimuose dėl skrydžio valdymo sistemos, įdiegtos „737 MAX“, vadinamoje „Manevravimo charakteristikų padidinimo sistema“ (MCAS).
Dėl klaidingų vieno MCAS jutiklio rodmenų lėktuvas gali smukti žemyn, o tai nulėmė dvi avarijas 2018 ir 2019 m.
„Boeing“ melavo FAA reguliuotojams apie MCAS ir lėktuvų naudojimo instrukcijas bei mokymo medžiagą, skirtą „737 MAX“, taip pat trūko informacijos apie sistemą, pranešė teisingumo departamentas.
Tai nėra „Boeing“ proceso pabaiga, nes teisingumo departamento susitarimas neturi tiesioginio poveikio civiliniams procesams prieš „Boeing“, kurie vis dar vyksta.
„Boeing 737 MAX“ JAV vėl pradėjo skraidyti gruodį, kai „Boeing“ pareiškė išsprendusi susirūpinimą dėl lėktuvo saugumo.
Tačiau daugelis, įskaitant aukų šeimas, teisininkus, politikus ir net garsius pilotus, sako, kad vis dar kyla rimtų abejonių dėl orlaivio saugumo ir „Boeing“ veiksmų.