Ketvirtadienį Prezidento komanda nuotoliniu būdu surengė šalies vadovo Gitano Nausėdos iniciatyvos „Žalia Lietuva“ diskusiją, kurioje kartu su daugiau kaip 20-ties organizacijų ir įmonių atstovais aptarė, kaip Lietuvoje pertvarkyti transporto sistemą siekiant Europos žaliojo kurso tikslų ir įgyvendinant Europos Sąjungos ir Lietuvos bendrą siekį iki 2050 m. pereiti prie klimatui neutralios ekonomikos.
Diskusijoje dalyvavusios privataus verslo ir valstybės valdomos įmonės, verslo asociacijos ir valstybės institucijos buvo kviečiamos dalytis gerąja praktika ir pasiekimais, taip pat jos pristatė ateities planus, kurie prisidėtų prie pagrindinių „Žalios Lietuvos“ iniciatyvos tikslų. Europos žaliasis kursas ir su juo susiję konkretūs veiksmai dėl mobilumo neabejotinai palies transporto, kaip vieno iš labiausiai prisidedančių prie šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijų, politiką. Europos žaliąjį kursą palaiko beprecedentė 2021–2027 m. ES parama ir Gaivinimo bei prisitaikymo fondas.
Diskusijoje dėl transporto taršos mažinimo dalyviai aptarė, kaip efektyviai ir kokiomis sąlygomis Lietuvoje naudojamas transportas bus keičiamas alternatyviais degalais varomomis priemonėmis - elektromobiliais ir elektrobusais, suskystintų gamtinių dujų ir suslėgtų gamtinių dujų naudojimu krovininiame ir viešajame transporte, taip pat kiti alternatyvūs degalai, tokie kaip vandenilis ir biometanas, kurių naudojimo eksperimentai vykdomi Lietuvoje. Pabrėžta ir alternatyvių automobilių keliams transporto rūšių – geležinkelių ir kitų judėjimo būdų skatinimo svarba.
Diskusijoje pristatytos didžiųjų Lietuvos miestų transporto žalinimo inciatyvos, besiremiantys darnaus judumo planais, klaipėdiečių sukurti ir mieste pagaminti bei Klaipėdoje viešojo transporto keleivius vežantys elektriniai autobusai „Dancer“. Ne viena šalies savivaldybė už ES lėšas perka alternatyviais degalais varomus autobusus. Diskusijoje buvo identifikuotas poreikis keisti visuomenės požiūrį į transporto taršą.
Viena iš svarbių žaliojo perėjimo transporte sudedamųjų dalių – skaitmenizacija. Diskusijos dalyviai pasidalijo konkrečiais projektais, kurie tiesiogiai prisideda prie nereikalingo transporto mažinimo ir geresnio judumo planavimo. Transporto, eismo, judėjimo duomenys taps integralia žaliojo transporto politikos dalimi. Duomenys įgalins ne tik priimti pasvertus sprendimus, bet ir atvers visą ekosistemą naujiems verslams ir verslo bei paslaugų procesų optimizavimui kurti.
Diskusija rengiama įgyvendinant Prezidento 2019 m. rudenį paskelbtą „Žalios Lietuvos“ iniciatyvą. Ja siekiama megzti dialogą ir paskatinti įvairias organizacijas prisiimti savanoriškus įsipareigojimus dėl švaresnės ir žalesnės Lietuvos ateities. Darni ir saugi aplinka, žalia ir tausojanti valstybė yra viena iš šalies vadovo gerovės valstybės vizijos krypčių.