Spalio 15 d. jau 8 kartą vyko Lietuvos e. komercijos specialistams skirta konferencija „E-komercija 2020“. Apie tai, kokių pokyčių atnešė šie metai ir kokia ateitis laukia elektroninėje erdvėje veikiančių verslų, savo įžvalgomis dalinosi komunikacijos, komercijos ir ekonomikos profesionalai.
Pasak „Luminor“ banko vyriausiojo ekonomisto Žygimanto Maurico per pandemijos laikotarpį Lietuvos ekonomika smuko bene mažiausiai iš ES šalių – už mus geriau atsilaikė tik Airija, kurios ekonomika augo dėl šalyje veikiančio stipraus farmacijos sektoriaus. Svarbu paminėti ir tai, kad Lietuvoje greitai atsigavo darbo rinka, didžioji dalis žmonių jau grįžo iš prastovų. Tai lemia atsigavusį vartojimą ir augančią ekonomiką.
„Lietuvai ši krizė yra antroji, kuomet ekonominis atotrūkis nuo Vakarų Europos ne išaugo, o sumažėjo – mes niekada nebuvome taip arti Vakarų Europos, kaip esame dabar. Iš krizės jau beveik išsikapstėme savo jėgomis, o ES paramos milijardai dar net nepradėti skirstyti. Todėl ir kitiems metams yra prognozuojamas pakankamai didelis ekonomikos augimas“, – teigia ekonomistas Ž. Mauricas.
Pandemija – lyg katalizatorius e. prekybos augimui
Pandemijos metu kelis kartus išaugusi internetinė prekyba negrįžtamai pakeis ekonominę struktūrą. Konferencijos metu įvairių įmonių pristatyti tyrimai rodo tą patį – žmonės, karantino metu pradėję pirkti internetu, planuoja tai daryti ir kai gyvenimas grįš į „normalias“ vėžias. Pandemija buvo lyg katalizatorius e. prekybos išaugimui, pavyzdžiui, atsiskaitymų kiekiai e. bankininkyste šių metų liepos mėnesį siekė 2019 m. Kalėdinio laikotarpio mokėjimus bankiniais pavedimais (pagal „Luminor“ duomenis).
„DPD Lietuva“ komunikacijos vadovas Tomas Vaišvila pažymi, kad greitas prekių pristatymas lemia 50 proc. e. komercijos sėkmės, nes vartotojo patirtis perkant internetu priklauso nuo dviejų pagrindinių blokų: e. parduotuvės ir logistikos – kaip ta prekė pasiekia vartotoją. Antrasis blokas kontroliuoja paskutinę vartotojo emociją: ar siunta jį pasiekė laiku, kokios būklės prekė atkeliavo ir t.t.
Ko nori prekės gavėjai?
Pasak T. Vaišvilos, per pandemiją e. komercijos siuntų kiekis išaugo beveik 250 proc. Tai reiškia ne tik išaugusią e. prekybą, bet ir padidėjusią konkurenciją. Todėl dabar kaip niekada anksčiau svarbu įsiklausyti, kas rūpi klientui ir ieškoti savo konkurencinių pranašumų.
„Labai svarbu išgirsti, ko nori nuolatiniai e. parduotuvių pirkėjai, kurie perka daug, dažnai ir brangiai. Daugelis pardavėjų vis dar nesupranta, kad nemokamas prekių grąžinimas yra būtinybė ir per tai galima kurti savo e. parduotuvės konkurencinį pranašumą. Svarbiausia yra komunikacija su prekės gavėju ir galimybė valdyti savo siuntą: sekti jos kelią, nurodyti kitą atsiėmimo vietą, ar patogiai grąžinti“, – pabrėžia T. Vaišvila.
Pristatymo svarbą šiandieninėje e. komercijos aplinkoje pažymi ir „Pigu.lt“ rinkodaros vadovas Ernestas Kačerauskas: „Žmonės darosi vis reiklesni pristatymo kokybei. Dabar pirkėjai sako, kad prekes nori gauti šiandien, po kelių valandų. Pristatymo būduose kompleksiškumo kokybė yra pažengusi, tačiau vis dar yra daugybė vystytinų vietų“.
„Pastebime, kad pristatymo tą pačią dieną paslaugos paklausa sparčiai auga. Plečiame savo veiklą taip, kad suteiktume didžiausią vertę tiek e. prekybininkams, tiek pirkėjams, todėl rugsėjo mėnesį pradėjome „SameDay“ pristatymus. Kol kas jie vykdomi tik Vilniuje, o artimiausiu metu paslaugą planuojame išplėsti į dar kitus keturis didžiuosius Lietuvos miestus“, – teigia T. Vaišvila.
Jo teigimu, remiantis tyrimais, jau dabar 49 proc. pirkėjų teigia, jog prekės pristatymas tą pačią dieną paskatina juos pirkti internetu, o net 56 proc. vartotojų, patenkančių į 18-34 metų amžiaus grupę, tikisi, kad siunta bus pristatyta tą pačią dieną. Pirkėjo lūkesčių išgirdimas ir atsižvelgimas į juos – tai nauja, privaloma higiena kiekvienam e. parduotuvės savininkui, siekiant užtikrinti sklandžią verslo veiklą.