Rytoj, rugsėjo 1 d. pradedamas taikyti ES reglamentas dėl motorinių transporto priemonių patvirtinimo ir rinkos priežiūros, kuriuo gerinama transporto priemonių tipo patvirtinimo ir bandymo kokybė bei nepriklausomumas, plečiama ES rinkoje jau esančių automobilių kontrolė ir, nustatant griežtesnę Europos lygmens priežiūrą, stiprinama visa sistema.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Pagrindiniai naujųjų taisyklių elementai:
- Prieš pateikiant automobilį į rinką atliekamų bandymų nepriklausomumas ir kokybė. Remiantis griežtais kriterijais bus atliekamas nepriklausomas techninių tarnybų, kurios bando ir tikrina naujus automobilių modelius, auditas, kitaip jos negalės gauti ar toliau turėti valstybių narių suteikiamo paskirtosios tarnybos statuso. Siekiant užtikrinti, kad taisyklės būtų griežtai įgyvendinamos ir vykdomos visoje ES, bus atliekamas nacionalinių tipo patvirtinimo institucijų tarpusavio vertinimas.
- Rinkoje jau esančių automobilių patikrinimai. Pagal naująją sistemą taip pat geriau tikrinamos rinkoje jau esančios ir prekybos vietose parduodamos transporto priemonės. Nuo šiol valstybės narės privalo reguliariai tikrinti tam tikrą būtinąjį automobilių skaičių ir gali savo teritorijoje imtis apsaugos priemonių dėl reikalavimų neatitinkančių transporto priemonių nelaukdamos, kol veiksmų imsis tipo patvirtinimą suteikusi institucija.
- Europos lygmens priežiūra. Dabar Europos Komisija taip pat gali laboratorijose arba keliuose atlikti transporto priemonių reikalavimų laikymosi ir atitikties patikras. Jei gamintojai pažeidžia tipo patvirtinimo teisės aktus (pvz., nustatomi išderinimo įtaisai arba suklastotos deklaracijos), Europos Komisija gali nurodyti atšaukti automobilius iš rinkos visoje ES ir taikyti tiems gamintojams sankcijas – iki 30 000 EUR už vieną automobilį.
Už vidaus rinką atsakingas Europos Komisijos narys Thierry Bretonas teigė: „Europiečiai pagrįstai tikisi važinėti saugiausiais automobiliais, kuriais kuo mažiau teršiama aplinka. Tam reikia, kad į rinką pateikiami ir mūsų keliais važinėjantys automobiliai būtų kontroliuojami kuo griežčiau. Tam taip pat reikia realiai užtikrinti taisyklių vykdymą ir priežiūrą Europos lygmeniu. Nuo šiol Komisija galės tikrinti automobilius, inicijuoti visai ES taikomą gaminių atšaukimą ir, jei teisės aktai bus pažeisti, už tai skirti iki 30 000 EUR dydžio baudą už kiekvieną automobilį. Šios reformos papildo mūsų veiklą mažiau taršaus ir saugesnio judumo srityje, kuriai sunkiomis krizės sąlygomis reikia dar labiau į ateitį orientuotų investicijų į infrastruktūrą ir inovacijas. Mūsų pastangos sugrąžinti vartotojų pasitikėjimą, stiprinti bendrąją rinką ir remti ilgalaikį Europos automobilių pramonės gyvybingumą bei pasaulinį konkurencingumą yra glaudžiai susijusios.“