Telekomunikacijų bendrovė „Bitė Lietuva“ kreipėsi į Ekonomikos ir inovacijų ministeriją, Viešųjų pirkimų tarnybą bei Prezidentūrą ir padavė ieškinį teismui dėl „CPO LT“ organizuoto centralizuoto pirkimo, kuriuo siekta įsigyti mobiliojo ryšio paslaugas „Lietuvos paštui“. Bendrovė kaltina „CPO LT“ neužtikrinus sąžiningos tiekėjų konkurencijos ir sudarius neskaidrias sąlygas pasiūlymams teikti.
Mistiškai pateikė „minusinę“ kainą
Konkurso sąlygos numatė, kad per „CPO LT“ katalogą tiekėjai pasiūlymus privalėjo teikti naudojant tik oficialias priemones, t. y. per „CPO LT“ elektroninę sistemą. Preliminari pirkimų sutartis taip pat draudė operatoriams teikti neigiamos kainos pasiūlymus, to, beje, neleido daryti ir pati sistema. Vis tik, liepos pabaigoje „Bitė Lietuva“ iš „CPO LT“ sulaukė informacijos apie konkurso rezultatus ir priimtą sprendimą laimėtoju skelbti operatorių, kuris pasiūlė neigiamą kainą.
„Mes iškart kreipėmės į „CPO LT“, nes nei mes, nei kiti konkurso dalyviai teikti neigiamos kainos konkurse negalėjo: to neleido daryti nei preliminari pirkimų sutartis, nei techniniai elektroninio katalogo veikimo parametrai. Teikdami pasiūlymą per sistemą matėme, kad įvesti neigiamos reikšmės kainą sistemoje nebuvo galimybės, todėl esame nustebę ir sunerimę dėl tokių konkurso rezultatų“, – teigia „Bitės“ vykdomasis direktorius Pranas Kuisys.
Jis įtaria, kad laimėjęs paslaugų tiekėjas arba pateikė pasiūlymą ne nurodytomis ir nepripažįstamomis priemonėmis (ar išskirtinėmis sąlygomis), arba turėjo įsilaužti į „CPO LT“ informacinę sistemą, kad suteiktų sau galimybę pasiūlyti neigiamą kainą. „Bet kuriuo atveju, sąžiningos konkurencijos užtikrinimo pareiga buvo iš esmės pažeista, nes vienas iš konkurso dalyvių turėjo išskirtines sąlygas. Tad ir „CPO LT“ priimtas sprendimas šį rinkos dalyvį pripažinti laimėtoju, yra neteisėtas ir nepagrįstas“, – įsitikinę P. Kuisys.
Gavusi pirkimo rezultatus „Bitė Lietuva“ paaiškino „CPO LT“, kad sistemoje net nebuvo techninės galimybės pateikti neigiamą pasiūlymą. Bendrovė taip pat atkreipia dėmesį, kad tokia galimybė sistemoje atsirado tik po sprendimo konkurse priėmimo ir tik po to, kai „Bitė Lietuva“ atkreipė „CPO LT“ dėmesį į techninius katalogo veikimo ribojimus.
„Taigi „CPO LT“, manipuliuodama elektroninio katalogo administratoriaus teisėmis, jau po konkurso procedūrų pakeitė techninius elektroninio katalogo veikimo parametrus. Tokie „CPO LT“ veiksmai leidžia abejoti ne tik pastarojo konkurso, tačiau apskritai visų „CPO LT“ organizuojamų pirkimų skaidrumu“, – teigia P. Kuisys.
Nuogąstavimų kelia ir tas faktas, kad „CPO LT“ judriojo ryšio pirkimų istorijoje nėra pasitaikę neigiamos reikšmės kainos pasiūlymų. Be to, preliminarioje pirkimo sutartyje, kurios sąlygomis vadovaujantis ir buvo atrinkti konkurso dalyviai, buvo aiškiai nurodyta, kad neigiamos kainos siūlymas – draudžiamas. Todėl laimėjęs paslaugų tiekėjas neigiamos reikšmės kainą pasiūlė nepagrįstai, nepaisydamas ne tik techninių apribojimų tai daryti, bet ir pažeisdamas sutarties sąlygas.
Bandė susitarti gražiuoju
Apie pažeidimus „Bitė Lietuva“ nedelsiant informavo konkursą organizavusią „Centrinę perkančiąją organizaciją“, tačiau pastarieji pažeidimų šioje situacijoje neįžvelgė ir į tolimesnes kalbas leistis neketino. Todėl siekdama apginti savo teises, „Bitė“ šiandien kreipėsi į Vilniaus apygardos teismą ir kitas atsakingas institucijas, kad būtų išsiaiškinta, ar nebuvo paminti sąžiningos konkurencijos principai.
„Bandėme su konkurso organizatoriais sėsti prie derybų stalo, tačiau šiems atsitvėrus tylos siena, neturime kito pasirinkimo, kaip tik informuoti atitinkamas institucijas. Siekiame ne tik apginti savo teises, tačiau ir telekomunikacijų rinkoje užtikrinti sąžiningą konkurenciją bei prisidėti prie viešųjų pirkimų skaidrinimo Lietuvoje“, – sako Pranas Kuisys, „Bitė Lietuva“ vykdomasis direktorius.
Kreipiantis į teismą, „Bitė“ reikalaus sustabdyti atlikto konkurso procedūrą ir neteisėtu pripažinti laimėtojo paskelbimą, tęsti pirkimo procedūras ir priimti naują sprendimą dėl pasiūlymų eilės ir pirkimo laimėtojo rinkimo.