Ar gali būti, kad visas jūsų išlaidas nuo kasdienių pirkinių parduotuvėje iki komunalinių mokesčių sužinotų visiškai pašalinis žmogus? SEB banko klientė nuogąstauja, kad taip ir įvyko. Tačiau kredito įstaiga ramina, kad tai tik žmogiška klaida ir svetimas žmogus jos asmeninių duomenų negavo.
Vilnietė Anelė (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinoma) asmeninėje „Facebook“ paskyroje pasidalijo istorija dėl kurios įspėjo kitus SEB banko klientus.
„Banko konsultantė telefonu sakė „Sisteminė klaida“ pasikonsultavusi su kita konsultante. Kai užsakytas asmeninės sąskaitos 33 puslapių išrašas (nes už ilgą laikotarpį) išsiunčiamas ne jūsų adresu! Su visais giliai asmeniniais duomenimis.
„Sisteminė klaida“, kai gauni dvi žinutes su dviem skirtingais slaptažodžiai, kad tą informaciją atsidarytumei el. pašte. Vienas, žinoma, neatidaro. Popierinio varianto neužsakiau, bet ar galiu būti tikra, kad neįvyko „sisteminė klaida“ ir visas 33 psl. su lydimuoju raštu paketas nenukeliavo kažkam tuo adresu, kurį konsultantė „pagarbiai“ įrašė lydimajame rašte po mano pavarde?“ – piktinosi banko klientė ir įspėjo kitus būti atsargiems.
Po šia istorija netrukus ėmė komentuoti ir kiti banko klientai:
„Aš vakar irgi patyriau sisteminę SEB klaidą – užsakinėjau internetu vienai asociacijai prekes, bet atsiskaitymo metu strigo sistema (atsirado kažkoks atsiskaitymų tarpininkas) ir štai dovana - viską nuskaitė nuo asmeninės, o ne nuo asociacijos sąskaitos, nors faktūra suformuota asociacijai.“
Dar kita klientė pakomentavo stebėjosi, kad jai SEB nuolat siunčia kito žmogaus metinę pensijų kaupimo III pakopoje ataskaitą. Esą tokią ataskaitą ji jau gauna dvejus metus iš eilės, nors banką esą ir perspėjo apie klaidą.
Atsiprašo dėl žmogiškos klaidos
Paprašyti pakomentuoti situaciją dėl „sisteminės klaidos“, banko atstovai patikino individualiai jau susisiekę su kliente ir jos atsiprašė dėl klaidos.
„Minėtu atveju nebuvo banko sistemų, o žmogiškoji klaida – darbuotojas, ruošdamas klientei pažymą, lydraštyje įrašė neteisingą adresą. Kadangi klientė buvo užsisakiusi pažymą gauti elektroniniu būdu, ji nukeliavo teisingu el. pašto adresu – užsakovei, o lydraštyje nurodytu klaidingu adresu ši pažyma nebuvo siunčiama, todėl šių duomenų kiti asmenys negavo.
Vėliau pažymos lydraštį bankas pakoregavo, jame nurodydamas teisingą adresą, ir dar kartą išsiuntė klientei, todėl klientė gavo du slaptažodžiu apsaugotus el. laiškus“, – portalui tv3.lt atsiųstame komentare nurodo bankas.
Jo atstovai tai pat patikino, kad asmens duomenų̨ apsaugai skiria ypatingą dėmesį̨, o įvykusias žmogiškas klaidas operatyviai taiso, taip pat tobulina procesus, kad panašių klaidų ateityje galima būtų išvengti.
Siūlo kreiptis į inspekciją
Tuo metu šalies finansų įstaigas prižiūrinčio Lietuvos banko Priežiūros tarnyba nurodė, kad Finansų rinkos dalyviai su klientų duomenimis turi elgtis atsakingai, tačiau pagal kompetenciją tokius atvejus turėtų vertinti Asmens duomenų apsaugos inspekcija.
„Lietuvos bankas nagrinėja pavienius klientų ginčus su bankais ar kitomis finansų rinkos institucijomis dėl paslaugų teikimo ir sprendimus priima kiekvienu atveju atskirai. Nuasmeninti ginčų nagrinėjimo rezultatai skelbiami viešai.
Didesnių incidentų, susijusių, pavyzdžiui, su mokėjimų paslaugų sutrikimu ir įtraukiančių daugiau vartotojų, atvejais nagrinėjame jų priežastis, kaip bankai ar kitos finansų rinkos institucijos reagavo, kaip sprendė problemą, dėl ko ji kilo, ar tinkamai buvo informuojami klientai“, – nurodo Lietuvos bankas.
Esą jeigu paaiškėtų, kad problema kilo dėl finansų rinkos dalyvio kaltės, jis nesiėmė reikiamų priemonių, kad efektyviai spręstų nesklandumus, jo galėtų laukti poveikio priemonės.
Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija informuoja, kad gyventojai turi teisę į ją kreiptis, jei mano, kad duomenų valdytojas (šiuo atveju bankas) neteisėtai tvarkė asmens duomenis arba pažeidė jų teises.
Duomenų valdytojas, gavęs kreipimąsi dėl duomenų subjekto teisių įgyvendinimo, turi motyvuotai pagrįsti atsisakymą vykdyti prašymą įgyvendinti įstatymo nustatytas duomenų subjekto teises. Duomenų valdytojas, gavęs gyventojo prašymą, ne vėliau kaip per 30 dienų turi pateikti atsakymą.
Administracinė nuobauda gali būti paskirta ne vėliau kaip per dvejus metus nuo administracinio nusižengimo padarymo dienos, o trunkamojo administracinio nusižengimo atveju – per dvejus metus nuo jo paaiškėjimo dienos.