Artėja gražiausios metų šventės ir mes visi ieškome geriausių nuolaidų kalėdinėms dovanoms. Elektroninė prekyba padidina šias galimybes ir sukuria patrauklius išpardavimus. Tačiau klientas turi įvykdyti tam tikras sąlygas, pavyzdžiui, įrašyti savo telefono numerį, suteikti „Facebook“ paskyros ir elektroninio pašto adresą, ar pasidalinti kita asmenine informacija. „Kaspersky“ atlikto tyrimo duomenimis, 34 proc. Lietuvos vartotojų atskleidžia savo asmeninius duomenis mainais į specialius pasiūlymus, kuponus ar lojalumo programas, rašoma pranešime žiniasklaidai.
„Jeigu mes suteikiame priėjimą prie savo asmeninės informacijos – kelio atgal nebėra. Kai elgiamės taip impulsyviai ir dalijamės savo asmeniniais duomenimis bei sutinkame su sąlygomis, nežinodami, kas iš tiesų už jų slypi, taip mes galime tapti kibernetinių nusikaltėlių aukomis. Be to, skelbdami tam tikrus duomenis, galime padaryti milžinišką žalą savo privatumui, o ši informacija gali būti parduota trečiosioms šalims ir panaudota tikslinės reklamos tikslais. Kita vertus, jei mes priimame šias nuolaidas, tai reiškia, kad savo noru suteikiame leidimą naudoti mūsų asmeninę informaciją. Tai yra vienas iš tų dalykų, apie kuriuos vartotojai paprastai net nežino, nes neskaito sutarties sąlygų“, – perspėja Andis Steinmanis, „Kaspersky“ vykdomasis direktorius Baltijos šalyse.
Tyrimas atskleidė ir kitus duomenis, kurie yra susiję su internetinės bankininkystės operacijomis. Pavyzdžiui, 75 proc. lietuvių savo finansines operacijas ir mokėjimus atlieka naudodami mobilųjį telefoną. Dažniausiai respondentai renkasi šį mokėjimo būdą, kai nori susimokėti už taksi paslaugas (11 proc.), įsigyti daiktus iš užsienio (21 proc.), apsipirkti internetu ir atlikti kitas elektronines operacijas (44 proc.), ar apsipirkti neprisijungę (17 proc.).
Šiuo tyrimu, kuris buvo vykdomas kaip bendrovės „Skaitmeninės pagirios“ (angl. Digital Hangover) kampanijos dalis, skatiname konkretizuoti riziką, su kuria gali susidurti interneto ir socialinių tinklų vartotojai, kai skaitmeninėje erdvėje elgiasi neatsakingai. Prieš Kalėdas ši tema tampa dar aktualesnė, nes būtent šiuo metu išauga internetinių operacijų skaičius ir padaugėja kibernetinio sukčiavimo atvejų, kai nusikaltėliai įvairiais būdais bando pritraukti nieko neįtariančius vartotojus ir pasisavinti jų asmeninius duomenis.