Painioje elektroninio parašo istorijoje užverstas dar vienas lapas – baigtas vidaus auditas, kuris patvirtino pirminius įtarimus dėl neskaidraus ir valstybės įmonei žalingo paslaugos teikimo. Susisiekimo ministerijos kartu su Registrų centru atliktas mobilaus elektroninio parašo sertifikavimo paslaugų teikimo auditas atskleidė įmonei galimai padarytą šimtatūkstantinę žalą, dėl kurios atlyginimo ir atsakingų asmenų nustatymo bus kreiptasi į teisėsaugą. Vidaus audito metu nustatytos paslaugos teikimo ir apskaitos tvarkymo spragos bus operatyviai sprendžiamos, kad šios paslaugos teikimas nekeltų jokių abejonių dėl patikimumo ir skaidrumo.
„Ilgoje ir painioje elektroninio parašo istorijoje įveiktas dar vienas etapas. Atliktas vidaus auditas parodė sistemines spragas, kurias būtina nedelsiant šalinti, o dėl jų praeityje patirta žala turi būti atlyginta atsakingų asmenų. Aiškios apskaitos nebuvimas, abejonių keliantys viešieji pirkimai, suteiktos išskirtinės sąlygos naudotis valstybės turtu, nepagrįstai taikyti mažesni paslaugų įkainiai lėmė tai, kad valstybės įmonė negavo dalies pajamų, taigi žalą patyrė valstybė“, – sako laikinai einantis susisiekimo ministro pareigas Rokas Masiulis.
Auditą atlikusių specialistų teigimu, Registrų centro su klientais sudarytose sertifikavimo paslaugų sutartyse kainos už paslaugas buvo nustatytos nesivadovaujant įmonės vadovo įsakymais patvirtintais įkainiais. Auditorių vertinimu, preliminari žala dėl taikytų per mažų sertifikavimo paslaugų įkainių gali viršyti 400 tūkst. eurų. Ją bus siekiama išieškoti iš atsakingų asmenų.
Be to, nustatyta, kad galiojusi Registrų centro sertifikavimo paslaugų teikimo apskaita nebuvo tinkamai tvarkoma, dėl ko padaryta žala gali būti dar didesnė.
„Registrų centras siekia, kad visos įmonės paslaugos būtų teikiamos patikimai ir remiantis aukščiausiais skaidrumo standartais. Nelaukdami šio audito išvadų patys inicijavome tyrimus dėl e. parašo paslaugos teikimo ir pradėjome spręsti opiausias problemas, susijusias su šių paslaugų teikimo patikimumu ir skaidrumu. Jau artimiausiu metu, atsižvelgiant į audito išvadas, bus patvirtintas veiksmų planas, kurį įgyvendinus bus užtikrintas klientų poreikius ir įmonės interesus bei vertybes atitinkančių paslaugų teikimas“, – teigia Registrų centro generalinis direktorius Saulius Urbanavičius.
Siekiant pašalinti audito metu nustatytus neatitikimus bei sumažinti nustatytas rizikas, ketinama ne tik kreiptis į teisėsaugą dėl atsakingų asmenų atsakomybės nustatymo ir įmonei padarytos žalos atlyginimo, bet ir ketinama stiprinti sertifikavimo paslaugų apskaitos kontrolę ir automatizuoti procesus.
Susisiekimo ministerijos ir Registrų centro specialistų bendrai atliktas auditas vertino sertifikavimo paslaugų teikimą 2009–2018 m.