2019 m. kovo 27 d. Vilniuje organizuojamas seminaras apie Europos Sąjungoje vis aktyviau naudojamas palydovines navigacijos sistemas Galileo ir EGNOS. Renginio metu bus aptariamas šių sistemų praktinis pritaikymas įvairiose veiklos srityse: transporte, žemės ūkyje ir kitur. Savo įžvalgomis dalinsis ekspertai iš Lietuvos ir užsienio.
Renginyje pranešėjai iš Europos pasaulinės palydovinės navigacijos sistemos agentūros GSA, Europos Komisijos, Bendrojo pagalbos centro (Lietuva), Kosmoso mokslo ir technologijų instituto (Lietuva) bei valstybės įmonės „Oro navigacija“ papasakos apie palydovinės navigacijos sistemos Galileo ir geostacionalinės palydovinės signalų tikslinimo sistemos EGNOS atnešamą technologinę revoliuciją, pateiks praktinių pavyzdžių, kuo šios sistemos gali būti naudingos kiekvienam iš mūsų.
„Bendradarbiaudami su GSA ir taikydami pažangiausias technologijas tikimės tiek padidinti skrydžių saugą bei efektyvumą, tiek ir paskatinti inovacijas susisiekimo bei kituose sektoriuose. Norime, kad mūsų ekspertai tiesiogiai susipažintų su palydovinių kosmoso paslaugų pritaikymo savo srityje galimybėmis tam, kad ir toliau galėtume didžiuotis modernia susisiekimo sistema ir aukštą pridėtinę vertę kuriančia Lietuvos ekonomika“, – sako Lietuvos susisiekimo ministras Rokas Masiulis.
Nuo 2016 m. veikianti Europos palydovinės navigacijos sistema Galileo buvo sukurta Europos Sąjungos kaip atsvara ilgą laiką veikiančioms Amerikos ir Rusijos pozicionavimo sistemoms GPS (angl. Global positioning system) bei GLONASS (rus. Globalnaya navigatsionnaya sputnikovaya sistema). Galileo papildys šias sistemas ir gerokai padidins vietos nustatymo paslaugos tikslumą Žemėje ir virš jos. Šiuo metu daugiau nei 600 mln. pasaulio gyventojų jau naudojasi išmaniaisias telefonais, palaikančiais Galileo sistemą.
EGNOS programos tikslas – gerinti GPS siunčiamų atvirų signalų ir pagal Galileo programą sukurtos atvirosios paslaugos signalų kokybę. Vienas iš praktinių EGNOS sistemos pritaikymo pavyzdžių – galimybė ją panaudoti aviacijoje. Lėktuvui leidžiantis geostacionarinė palydovinė signalų tikslinimo paslauga (angl. European Geostationary Navigation Overlay Service, toliau – EGNOS) patikslina globalios padėties nustatymo sistemos (angl. GPS) duomenis. Nors artėjimo tūpimo procedūros naudojant EGNOS paslauga yra panašios į daugelyje tarptautinių oro uostų naudojamą tūpimo pagal prietaisus sistemos (angl. ILS) procedūrą, pirmuoju atveju nereikia brangios antžeminės infrastruktūros.
Aviacijos srityje EGNOS signalą netrukus bus pradėta taikyti ir Lietuvoje. Pernai rudenį „Oro navigacija“ pasirašė darbinį susitarimą su palydovinės signalų tikslinimo paslaugos teikėja – bendrove ESSP, kurią įkūrė septynių Europos valstybių oro navigacijos paslaugų teikėjos. Susitarimas leis lėktuvų artėjimo tūpti procedūroms panaudoti itin tikslų palydovinį signalą ir tokiu būdu padidinti skrydžių saugą. EGNOS paslaugą tarptautiniuose Lietuvos oro uostuose planuojama pradėti taikyti jau šiais metais. Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostuose EGNOS procedūros bus naudojamos kaip papildomos artėjimo tūpti procedūros prie dabar jau naudojamų kitų tradicinių artėjimo tūpti procedūrų.
„Norėdami tapti regiono inovacijų lyderiu, džiaugiamės galėdami prisidėti prie ES kosmoso programos. Sieksime kiek galima plačiau taikyti EGNOS paslaugą aviacijoje, todėl jau artimiausiu metu šią orlaivių pilotams naudingą paslaugą įdiegsime Lietuvos oro uostuose“, – teigia „Oro navigacijos“ generalinis direktorius Mindaugas Gustys.
„Tai labai svarbus etapas Lietuvai, prisidedantis prie aviacijos saugumo Lietuvos oro uostuose ir platesnio EGNOS diegimo visame Baltijos regione“, – sako Carlo des Dorides, GSA generalinis direktorius.
Sostinėje vyksiantį seminarą „Europos palydovinės navigacijos programos: EGNOS ir Galileo. Kokia jų nauda Lietuvai?“ organizuoja Susisiekimo, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos, Europos pasaulinės palydovinės navigacijos sistemos agentūra GSA ir valstybės įmonė „Oro navigacija“.
Renginio dalyvius pasveikins Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras Rokas Masiulis, Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje vadovas Arnoldas Pranckevičius, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir investicijų viceministras Edvinas Kerza, Lietuvos Respublikos Krašto apsaugos viceministras Gintaras Vilda, Europos pasaulinės palydovinės navigacijos sistemos agentūra GSA generalinis direktorius Carlo des Dorides ir „Oro navigacijos“ generalinis direktorius Mindaugas Gustys.