Vasario 4 d. didžiausias pasaulyje socialinis tinklas „Facebook“ švenčia penkioliktąjį gimtadienį – 2004 m. buvo įregistruotas puslapis thefacebook.com.
Jo įkūrėjas Markas Zuckerbergas, tuo metu dar Harvardo universiteto studentas, tapo vienu įtakingiausių žmonių pasaulyje. Tačiau šlovės zenitą pasiekęs verslininkas vis dažniau atakuojamas dėl netinkamo asmens duomenų naudojimo, įtakos rinkimams ir melagingų naujienų sklaidos.
34-erių M. Zuckerbergo turto vertė, „Bloomberg“ skaičiavimu, pernai liepą siekė 85 mlrd. JAV dolerių, bet smarkiai smuko ir šiuo metu yra apie 58 mlrd. „Facebook“ įkūrėjas 2018 m. tapo daugiausia turto praradusiu milijardieriumi, tačiau tebėra septintas turtingiausias žmogus pasaulyje ir turtingiausias kategorijoje iki 40 metų.
„Facebook“ vadovas JAV Kongrese turėjo aiškintis dėl vartotojų duomenų apsaugos, socialinio tinklo įtakos rinkimams ir bandė įrodyti, kad didesnis interneto reguliavimas pakenks saviraiškos bei žodžio laisvei.
Baigęs atsiprašinėti pasipiktinusių vartotojų, 2019-aisiais jis išsikėlė naują iššūkį – surengti diskusijų apie technologijų ateitį. Visus ankstesnius naujųjų metų tikslus – išmokti mandarinų kalbą, nubėgti 365 mylias, susikurti dirbtiniu intelektu valdomus namus ir kitus – jis įgyvendino. Išskyrus vieną – daugiau dėmesio skirti socialinio tinklo saugumui.
Baiminamasi, kad Didžiosios Britanijos parlamentinės komisijos kaltinimai feisbuko duomenų atskleidimu tokioms įmonėms kaip „Netflix“ gali virsti nauju skandalu.
34-erių verslininkas įsitikinęs, kad diskutuoti apie technologijų įtaką visuomenei yra jo asmeninis iššūkis. Kritikai tokias svajas atmeta ir pliekia socialinio tinklo įkūrėją – lygiai kaip prieš porą metų išsikėlęs tikslą aplankyti 50 valstybių, dabar jis galėtų susitikti su 50 nuo patyčių, neapykantos kurstymo, diskriminacijos dėl tautybės, lyties ar rasės jo sukurtoje platformoje nukentėjusių žmonių.
Kiti jam linki atsistatydinti, atsidėti šeimai ar su žmona Priscilla Chan vykdomai filantropinei veiklai ir tikisi, kad feisbukui toks pokytis atneš daugiau skaidrumo ir galbūt išpildys dar vieną M. Zuckerbergo pažadą – grąžinti socialinį tinklą vartotojams, didesnį prioritetą skirti jų šeimos narių ar draugų, o ne verslo ar organizacijų kuriamam turiniui.