Rugsėjo 5–6 d. Krynicos kurorte (Lenkija) vykstančiame Ekonomikos forume Vidurio ir Rytų Europos šalių ministrai, atsakingi už transporto sektorių, diskutuoja apie Europos transporto infrastruktūros plėtros perspektyvas, bendrų projektų įgyvendinimą ir inovacijas. Reikšmingas įvykis Lietuvai ir Lenkijai – šiandien forumo metu pasirašytas abiejų šalių ketinimų protokolas dėl bendradarbiavimo skatinant autonominį vairavimą ir kitas inovacijas magistralėje „Via Baltica“.
„Kaimynines šalis Lietuvą ir Lenkiją sieja ne tik bendra transporto infrastruktūra, bet ir bendras pažangos bei inovacijų siekis. Pasirašomas ketinimų protokolas – naujas svarbus šalių bendradarbiavimo žingsnis. Tikiuosi, kad šalis jungianti magistralė „Via Baltica“ taps palankia terpe bendradarbiauti, keistis naujausiomis žiniomis ir patirtimi, o geroji praktika galės būti pritaikyta ir kitų Baltijos šalių kelių tinklui tobulinti“, – sako susisiekimo ministras Rokas Masiulis.
Inovacijas skatinantį ketinimų protokolą pasirašė keturių Lietuvos ir Lenkijos ministerijų, kuruojančių transporto ir inovacijų sritis, vadovai: Lenkijos infrastruktūros ministras Andrzej Adamczyk, Lenkijos skaitmenizacijos ministras Marek Zagórski, Lietuvos susisiekimo ministras Rokas Masiulis ir Lietuvos ūkio ministras Virginijus Sinkevičius.
„Lietuvoje veikiančios bendrovės kuria ir gamina sistemas, naudojamas savivaldžiuose automobiliuose, vysto programinę įrangą, todėl ši industrija kartu su savivaldžių automobilių populiarėjimu bus itin svarbi šalies ekonomikai. Visgi jos augimas smarkiai priklausys nuo to, ar didieji savivaldžių automobilių gamintojai ryšis ateiti į regioną, pirmiausia, testuoti turimas sistemas, o vėliau ir ieškoti technologinių sprendimų, patys juos kurti įdarbinant Lietuvos inžinierius ir programuotojus. Bendras projektas su Lenkija yra ženklas didžiosioms korporacijoms, kad rimtai žiūrime į šios technologijos ateitį“, – teigia ūkio ministras V. Sinkevičius.
Šio ketinimų protokolo tikslas – turėti transporto koridorių, kuriame būtų galima testuoti sąveiką su aplinka palaikančius autonominio vairavimo automobilius, pritraukti jų gamintojus, intelektinių transporto sistemų diegėjus, spartinti 5G technologijos diegimą. Tai leistų Lietuvai ir Lenkijai aktyviau ieškoti ir pritraukti tokių automobilių testuotojų bei gamintojų. Tikimasi, kad tokiai veiklai būtų galima gauti ir Europos infrastruktūros tinklų priemonės fondo (angl. CEF) investicijų.
Bendradarbiavimą šioje srityje Lietuva numato plėsti ir su kitomis Baltijos šalimis. Susisiekimo ministerija šiuo metu derina trišalį memorandumą su Latvija ir Estija dėl 5G savivaldžių automobilių transporto koridoriaus, kurį planuojama pasirašyti 5G tema vyksiančiame forume Rygoje šių metų rusėjo 27–28 d. „Europos kontekste tai būtų rimtas ir matomas projektas“, – teigia ministras R. Masiulis.
5G tarptautinių transporto koridorių testavimo pradžia tapo 2017 m. balandžio mėn. Romoje pasirašyta ketinimų deklaracija. Vėliau po susitikimų Frankfurte (Vokietija), Geteborge (Švedija) ir Amsterdame (Nyderlandai) gimė transeuropinių transporto tinklų 5G TEN-T žemėlapis, į kurį įtraukiami savivaldžių automobilių testavimo koridoriai, einantys bent per dvi Europos Sąjungos šalis. Numatomi pasirašyti Lietuvos ir Lenkijos, o vėliau ir kitų Baltijos valstybių bendradarbiavimo šioje srityje susitarimai padės imtis konkrečių veiksmų įtraukiant šias valstybes į 5G TEN-T žemėlapį.
Ekonomikos forume Krynicoje Europos transporto ministrai taip pat aptaria inovacijas kelių ir geležinkelių transporte, jų diegimo galimybes magistralėse „Via Baltica“ ir „Via Carpatia“ bei europinės vėžės geležinkelio linijoje „Rail Baltica“.