Planetariumas, prekybos centras „Europa“ ar Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras – ar įsivaizduojate šiuos ir daugelį kitų Vilniaus objektų virtualioje erdvėje? Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) multimedijos ir kompiuterinio dizaino studentai kartu su Kelno medijų menų akademijos studentais metų pradžioje išsikėlė ambicingą tikslą – naudojant 3D lazerinio skenavimo technologijas, perkelti sostinės objektus į virtualią erdvę.
Šiam iššūkiui tapti realybe padeda Holivudo filmams specialiuosius efektus beveik dešimtmetį kūręs 3D animacijos profesorius Žilvinas Lilas iš Vokietijos Kelno medijų meno akademijos. Ketvirtą kartą VGTU Grafinių sistemų katedroje viešintis Ž. Lilas veda intensyvų kursą apie 3D skenavimą ir virtualios realybės technologijas VGTU „LinkMenų fabrike“.
„Trimačio lazerinio skenavimo technologijos atveria naujas realybės reprezentacijos galimybes. Taip kaip ankstyvosios fotografijos laikais 19 amžiaus pabaigoje, šiandien 3D skenavimas tapo naująja „objektyvia“ reprezentacija. Naujosios technologijos – tai dviašmenis kardas, jos arba tarnauja individo saviraiškos ir kurybingumo instrumentu arba instrumentalizuoja patį individą. Edukatoriaus uždavinys ir yra išmokyti jauną žmogų, neprarandant esminių vertybių ir aukštų siekių, drąsiai priimti technologijų metamus egzistencinius iššūkius“, – dalijosi mintimis profesorius Žilvinas Lilas.
Studentai dvi savaites skenuoja skirtingus Vilniaus miesto objektus: Planetariumą, prekybos centrą „Europa“ ir jo terasą, Rasų kapines, Kuro aparatūros griuvėsius, dinozaurų parką, esantį ant PC „Ozas“ stogo, Lietuvos nacionalinį operos ir baleto teatrą, Skate parką prie Baltojo tilto, taip pat – Šiaulių rajone esantį Kryžių kalną. Objektus studentai renkasi patys, siekdami eksperimentuoti su technologijomis, pavyzdžiui, skanuojant veidrodinius, itin smulkias ar itin stambias detales turinčius, galbūt sunkiai pasiekiamus objektus.
„Suteikėme studentams visišką laisvę pasirenkant objektus, pasirūpinome visa reikalinga įranga ir stebėjome, kaip jie eksperimentuoja su technologijomis, paversdami Vilnių savo žaidimų aikštele. Būtent tas žaidimo ir laisvės jausmas leido atrasti naujus technologinius sprendimus ir patirti mokymosi malonumą“, – džiaugėsi VGTU „LinkMenų fabriko“ direktoriaus pavaduotoja Eglė Girdzijauskaitė.
Keletą objektų, tokius kaip Gedimino pilis bei Trijų kryžių kalnas, pasirinkta fiksuoti ir fotogrametrijos būdu, panaudojant DJI Phantom 4 bepiločius orlaivius. Fotogrametrija leidžia itin tiksliai atkurti objekto tekstūrą ir spalvą, kai tuo tarpu 3D lazerinis skenavimas – viena naujausių matavimuose taikomų technologijų, leidžianti greitai surinkti didelius ir itin tikslius 3D informacijos kiekius apie objektus, juos supančią aplinką.
Skenavimui buvo naudojamas tas pats VGTU Kūrybiškumo ir inovacijų centre „LinkMenų fabrikas“ esantis 3D skeneris „Trimble TX8“, kuriuo praėjusiais metais buvo tiriami Gedimino kalno šlaitų stabilumo pokyčiai ir nuošliaužiniai procesai. Gauti duomenys apdorojami specifinių įgūdžių reikalaujančiomis autorizuotomis programomis. Taigi, studentai ne tik išmoko naudotis 3D skenavimo, fotogrametrijos įranga, valdyti bepiločius orlaivius, bet ir apdoroti duomenis bei juos integruoti į savo unikalius projektus, panaudojant skirtingas, neįprastas technologijas.
„Vis daugiau darbų, veiklų persikeliant į skaitmeninę erdvę, siekiame, kad mūsų studentai turėtų galimybę susipažinti su naujausiomis technologijomis ir džiaugiamės, kad jie gali mokytis bei semtis įkvėpimo iš pačių geriausiųjų. Kasmet intensyviai dirbame stengdamiesi pritraukti stipriausius srities profesionalus iš viso pasaulio“, – sakė viena iš kurso organizatorių VGTU Grafinių sistemų katedros lektorė Rytė Žiūrienė.
Šis kursas – tęsinys pavasarį pradėto projekto, kurio metu studentai jau skenavo Šv. Petro ir Povilo bažnyčios interjerą, „Vichy“ vandens parko komplekso fragmentą, Belmonto vandens užtvanką, buvusio taksi parko pagrindinį spiralinį pandusą, Nacionalinės dailės galerijos eksterjerą, Verkių parko fragmentą, atliko eksperimentus veidrodžių kambaryje.
Kurso metu sukurtus erdvinius modelius planuojama panaudoti vystant tolimesnius ne tik multimedijos, bet ir tarpdisciplininius urbanistinius, socialinius, inžinerinius bei kitokius projektus. Taip pat – kuriant virtualią aplinką, skirtą video žaidimams, animacijai, reklamoms. Kas žino, galbūt studentai sugalvos ant „Ozo“ prekybos centro apgyvendinti tikrus dinozaurus, kapinėse – šmėklas, o ant Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro – Kvazimodą.