Darbo ir socialinių tyrimų instituto duomenimis, dėl nedirbančio jaunimo Lietuva kasmet praranda virš 1 mlrd. eurų, o tai tolygu beveik visos Grenlandijos BVP. Šią sumą sudaro nesurinkti mokesčiai, socialinės išmokos ir nepagaminta BVP. O kur dar jauno žmogaus motyvacijos ir pasitikėjimo jėgomis smukimas, nerealizuotos idėjos, neįgyvendinti projektai?
Ieškodami šių problemų sprendimo būdų, jaunimo verslumo organizacija „Lietuvos Junior Achievement“, bendradarbiaudama su LR ūkio ministerija, šį rudenį suorganizavo trijų inovacijų ir verslumo stovyklų maratoną, kuris šį savaitgalį finišavo Alytuje. Trijose stovyklose dalyvavo daugiau kaip šimtas 9–12 klasių moksleivių iš 27 Lietuvos mokyklų iš Alytaus, Anykščių, Jonavos, Kauno, Kėdainių, Klaipėdos, Kretingos, Mažeikių, Rietavo, Skuodo, Šiaulių bei Šilutės.
Intensyvioje 24 valandų trukmės inovacijų stovykloje mokiniai kuria savo verslo idėją, rengia jos įgyvendinimo planą, mokosi bendradarbiauti ir dirbti komandoje, susitinka su profesionalais iš STEM, gamybos ir pramogų verslo pasaulio. Ši stovykla ne tik supažindina mokinius su verslo kūrimo pagrindais, bet ir stiprina tikėjimą savimi bei savo jėgomis, mokinių kūrybingumą.
„Nesu matęs kūrybingo žmogaus, kuris neturėtų, ką veikti. Reikia daryti kitaip. Būti iniciatyviam, bandyti“, – susitikimo su moksleiviais metu kalbėjo stovykloje apsilankęs projekto „Kitokie pasikalbėjimai“ autorius Mantas Bertulis.
Įkvepiančiomis patirtimis stovykloje dalinosi ir vienas iš Nuotykių lenktynių „Nykštietiškas Triatlonas“ organizatorių Marijus Rindzevičius bei jaunasis programuotojas Laimonas Mileška. Pastarasis dar būdamas moksleivis praėjusiais metais sukūrė mobiliųjų programėlių žaidimą, kuris JAV „Roblox“ platformoje buvo sužaistas daugiau nei 15 mln. kartų.
2014 metų socialiai atsakingiausiu verslu Lietuvoje pripažinti UAB „Gerovė“ moksleivius pažindino su tuo, kaip, kam ir kokią vertę kuria jų ekologiškesnių plastikinių maišelių verslas. „Manau, jog verslai turėtų prisidėti kuriant jaunimo kūrybiškumui bei verslumui palankią aplinką. Taigi, mes ir pradedame nuo savęs: dalyvaujame ir dalijamės savo patirtimi bei įžvalgomis ir tikime, jog tai padeda stiprinti moksleivių motyvaciją, generuoti verslumą, sudominti ir parodyti, jog tikrai verta siekti daugiau“, – tikino įmonės komercijos direktorė Živilė Ramoškienė.
Svarbu paminėti, kad visi stovyklos pranešėjai ir konsultantai prisijungė prie projekto išskirtinai pro bono principu.
Tam, kad viskas nepasibaigtų tik stovykla, „Junior Achievement“ kvietė stovyklos dalyvius tęsti profesinių ir socialinių įgūdžių ugdymąsi kuriant mokomąsias mokinių bendroves (MMB). „Siekdami, kad mokiniai gautų kuo daugiau apčiuopiamos naudos, stovykloje juos uždegame, įkvepiame, parodome tam tikras gaires, o tuomet duodame priemonę 2 MMB programą, tą ugnelę panaudoti tolimesnėje veikloje savo mokykloje“, – kalbėjo „Lietuvos Junior Achievement“ direktorius Justinas Noreika.
MMB programa, kaip ir inovacijų ir verslumo stovyklos, ugdo tikėjimą savimi, pasitikėjimą savo jėgomis, moko socialinių įgūdžių, finansų ir procesų valdymo, apskritai – darbo kompleksinėje ir dinamiškoje situacijoje. „Greitai besikeičiančioje verslo aplinkoje jaunuolių finansinio raštingumo, verslumo ir kritinio mąstymo įgūdžių ugdymas yra tiesiog būtinas“, – dalinosi Larry Leva, KPMG Kokybės ir rizikos valdymo skyriaus vicepirmininkas, „Junior Achievement“ rėmėjas.
„Junior Achievement“ kviečia ir Jus prisidėti prie jaunimo verslumo, pasirengimo karjerai ir finansinio raštingumo ugdymo. Tarptautiniai tyrimai rodo, kad jaunimas, baigęs „Junior Achievement“ programas, turi 25 proc. didesnę tikimybę įsidarbinti negu jų nebaigęs ir du kartus didesnę tikimybę įkurti savo verslą.
Prisidėti galite vienu iš trijų pagrindinių būdų: tapdami „Junior Achievement“ rėmėju, mokytoju arba verslo konsultantu – savanoriu.