Šį ketvirtadienį ir penktadienį vykstančiame Vilniaus inovacijų forume „Innovation Drift“ pasirodęs verslo konsultantas, konsultacijų įmonės „Business Models Inc“ partneris Karlis Apkalns patarė, kaip įmonėms išlikti konkurencingomis šiame inovacijų amžiuje. Pasak jo, svarbiausia greitai reaguoti į vykstančius pokyčius.
Forumo pranešėjo teigimu, laikui bėgant verslo vadybos modeliai neišvengiamai kinta. Jei anksčiau verslininkui, norinčiam išlikti, užtekdavo gaminti prekę, vėliau konkurencija privertė pirkėjui siūlyti geriausią produktą. Dar vėliau verslininkai buvo priversti stiprinti pardavimų pajėgas, o galiausiai – tapti žinovais apie patį produktą, jo kainą, pirkėjų paskatinimą, pardavimą. Kas verslo laukia ateityje?
Pasak K. Apkalns, versle galioja natūraliosios atrankos taisyklės, todėl verslininkai turėtų įsiklausyti į gamtininko, biologo Čarlzo Darvino žodžius.
„Išgyvename ne dėl proto ar sukauptų išteklių, o dėl to, kaip greitai sureaguojame į pokyčius, kaip greitai sugebame pasikeisti, persiorientuoti“, – verslui pritaikomą išlikimo formulę pagal Č. Darviną pateikė svečias iš Latvijos.
Lektorius teigia, kad natūralioji atranka versle vyksta nuolat. Jos neišlaikę iš verslo buvo priversti pasitraukti ar didelių sunkumų patyrė audio kasečių, pranešimų gaviklių („peidžerių“), fotoaparatų juostelių gamintojai.
„Skaitmeninis fotoaparatas buvo sukurtas inžinieriaus, kurį pasamdė kompanija „Kodak“. Šiai įmonei neužteko drąsos atsiriboti nuo pirminio jų produkto ir persiorientuoti į skaitmeninių fotoaparatų gamybą. Galima sakyti, kad jų sukurtas naujas produktas juos pačius ir nužudė“, – sako K. Apkalns.
K. Apkalns manymu, verslininkai turi kurti naują verslo modelį. Apie tai, kas galėtų padėti verslui nuolat keistis ir suteikti vertę klientui, pasak lektoriaus, rašoma 2008 m. Aleksandro Ostervalderio knygoje „Business Model Generation“. Joje pateikiami 9 svarbūs elementai, kuriuos turi išanalizuoti verslininkas, pavyzdžiui, į kokius vartotojus orientuojamasi, kaip juos pasiekti, kaip išlaikyti santykius su klientu, kaip pasiekti, kad išlaidos nebūtų didesnės už pajamas ir pan.
„Didžiausias „Statoil“ pelnas nebėra uždirbamas iš kuro. Jie keičia verslo modelį ir siekia išlikti sėkminga kompanija. Pavyzdys – kavinė Vilniuje“, – gebėjimo keistis pavyzdį pateikė lektorius.
Vilniaus inovacijų forume dalyvavo apie 1000 inovacijas kuriančių verslininkų, išradėjų, tarptautinių organizacijų atstovų. Specialios teminės sesijos renginyje buvo skirtos intelektinei nuosavybei, bepiločiams lėktuvams, kosmoso technologijoms, bioekonomikai, pradedantiesiems verslams („startuoliams“), kultūros ir kūrybinėms industrijoms.
Tarptautiniame forume per dvi dienas pranešimus skaitė daugiau nei 40 pranešėjų: kosmines ekspedicijas į Marsą planuojančios įmonės „Mars One“ vadovas, verslininkas Bas`as Lansdorpas, „Google“ rinkodaros vadovas Baltijos šalyse Regimantas Urbanas, buvęs socialinio tinklo „LinkedIn“ vadovas Europoje Kevinas Eyresas ir daugelis kitų.
Vilniaus inovacijų forumą organizuoja Ūkio ministerija ir Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA). Renginys finansuojamas Europos regioninės plėtros fondo lėšomis.